Veerman: Natuur heeft hoge prijs
De natuur heeft een economische waarde. Een rijksweg of spoorbaan kan die waarde verminderen. De financiële waarde ervan laat zich echter moeilijk becijferen. Voor een goede beslissing over nieuwe infrastructuur moet de natuur daarom een prijskaartje krijgen.
In een handreiking zet adviesbureau Witteveen en Bos uiteen hoe die economische waarde van natuur, water en bodem berekend kan worden. Opdrachtgever minister Veerman van Landbouw toonde zich woensdag bij de overhandiging ervan zeer tevreden.
Volgens hem komt het goed van pas in de ministerraad wanneer er gesproken zal worden over nieuwe infrastructurele projecten. „Dingen die niet in geld uit te drukken zijn, lijken er soms niet toe te doen. Natuur heeft een prijs, en wat mij betreft een hoge”, aldus de bewindsman.
Volgens de onderzoekers heeft natuur waarde op drie verschillende manieren. Als leefgebied voor zeldzame of beschermde planten en dieren heeft natuur ecologische waarde. Daarnaast is er een sociaal-economische waarde, omdat een natuurgebied bijdraagt aan de welvaart van de samenleving. Tevens kan natuur als wingebied van bijvoorbeeld hout financiële waarde hebben.
Tot nu toe is de sociaal-economische waardering van natuur goeddeels buiten beeld gebleven. Werd er een poging gedaan die waardeschatting te maken, dan stond regelmatig de manier waarop dat gebeurd was ter discussie. De resultaten konden dan niet eerlijk en objectief worden afgewogen tegen hard becijferde economische voordelen van bijvoorbeeld een nieuwe weg.
Het rapport ”Waardering van natuur, water en bodem in maatschappelijke kosten-baten analyses” wil dat gat opvullen. De handreiking moet een aanvulling zijn op de leiddraad Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI), waarmee sinds 2000 de effecten van nieuwe, grote rijksprojecten worden becijferd en afgewogen.