Hogere prijzen ‘noodzakelijk’ bij zuivelconcern FrieslandCampina
Sterk gestegen grondstofkosten maken prijsverhogingen noodzakelijk. Dat stelt zuivelconcern FrieslandCampina bij de publicatie van zijn jaarcijfers. De onderneming die ook merken voert als Mona, Chocomel en Fristi moet hogere melkprijzen aan boeren betalen en ziet het omgaan met de hoge inflatie dit jaar als de „belangrijkste uitdaging” om zijn resultaat op peil te houden.
Hoeveel consumenten in Nederland extra moeten gaan betalen voor hun toetjes, kaas en andere zuivel, is alleen niet te zeggen. Volgens een woordvoerder zal FrieslandCampina de gestegen prijzen van niet alleen melk, maar ook bijvoorbeeld energie, cacao en vanille zoveel mogelijk doorberekenen aan zijn afnemers. Dat zijn onder meer de supermarkten. Het is uiteindelijk aan de supers zelf om hun prijzen in de schappen te bepalen.
Afgelopen jaar moest FrieslandCampina het voor zijn omzetgroei al erg hebben van prijsverhogingen. Uiteindelijk ging er met een totaal van 11,5 miljard euro ruim 3 procent meer aan opbrengsten in de boeken dan een jaar eerder. Daarbij speelde ook mee dat Europeanen buitenshuis weer wat meer spendeerden aan consumptie van zuivel. Tegelijkertijd kampte het bedrijf in Azië met moeilijke omstandigheden op de markt voor kindervoeding door dalende geboortecijfers en toegenomen lokale concurrentie.
Onder de streep bleef er wel 172 miljoen euro over, meer dan twee keer zoveel winst als in het eerste coronajaar. In 2020 kelderde de winst nog fors als gevolg van de coronacrisis. Ook kampte het bedrijf toen met hoge reorganisatiekosten. Vanwege de pandemie besloot FrieslandCampina in november van dat jaar om zo’n duizend banen te schrappen.
Die reorganisatie betrof besparingsmaatregelen die anders latere jaren hadden plaatsgevonden, maar vanwege de crisis heeft het bedrijf ze eerder in gang gezet. Momenteel ligt de transformatie volgens FrieslandCampina op schema. Er zijn afgelopen jaar zelfs honderden werknemers extra vertrokken dan eigenlijk de doelstelling was. Voor de komende jaren moet dit zorgen voor structureel lagere kosten.
Topman Hein Schumacher geeft in een verklaring aan „voorzichtig optimistisch” te zijn over het herstel van de markt voor bijvoorbeeld bakkerijen, horeca en andere zakelijke afnemers. In combinatie met een licht verbeterde markt voor kindervoeding rekent hij op een omzetstijging van 2 tot 4 procent voor heel 2022. De marges die het zuivelconcern kan maken zouden dan constant kunnen blijven op het niveau van afgelopen jaar.