Economie

Bakfiets trekt het land in

In de steden reden ze al, maar de bakfiets is nu ook vaker in de provincie te zien, vooral in plaatsen waar het parkeren met de auto lastig en kostbaar is. De brancheorganisatie Rai spreekt dan ook niet van een modegril, maar van een blijvend fenomeen. „De bakfiets voorziet inmiddels in een duidelijke behoefte", aldus Stef Stok van de Rai.

ANP
8 December 2004 18:50Gewijzigd op 14 November 2020 01:58
DEN HAAG: In de steden reden ze al, maar de bakfiets is nu ook vaker in de provincie te zien, vooral in plaatsen waar het parkeren met de auto lastig en kostbaar is. De brancheorganisatie Rai spreekt dan ook niet van een modegril, maar van een blijvend fe
DEN HAAG: In de steden reden ze al, maar de bakfiets is nu ook vaker in de provincie te zien, vooral in plaatsen waar het parkeren met de auto lastig en kostbaar is. De brancheorganisatie Rai spreekt dan ook niet van een modegril, maar van een blijvend fe

Werden er twee jaar geleden nog enkele honderden bakfietsen per jaar gemaakt, nu zijn dat er volgens de twee grotere fabrikanten in Nederland jaarlijks meer dan duizend. Feitelijke groeicijfers zijn volgens de Rai niet voorhanden. „We maken ze voornamelijk voor mensen met kinderen die in de steden wonen, omdat ze daar niet meer met een auto uit de voeten kunnen", zegt Maarten van Andel van de producent Bakfiets uit Amsterdam. Hij is net als concurrent De Fietsfabriek in diezelfde stad een van de producenten die naar het buitenland exporteert.

Toch blijft Nederland het bakfietsland bij uitstek. Naar schatting rijden in Nederland tussen de 8000 en 10.000 bakfietsen rond, vermoeden de producenten. Het zijn cijfers die niet op basis van onderzoek tot stand zijn gekomen, maar inschattingen van de twee producenten Bakfiets en De Fietsfabriek. Van Andel heeft inmiddels door het hele land verkooppunten van zijn model de Cargo Bike.

De bakfiets mag dan inmiddels in heel Nederland populair zijn, het zijn toch voornamelijk de steden die het transportmiddel herbergen. Vooral ouders kopen de fiets, mede vanwege de lifestyle, weten de producenten. „Ouders zijn ook de grootste doelgroep", zegt Marijn van Twuyver, mede–eigenaar van De Fietsfabriek. „Veel ouders willen zo ook een voorbeeld zijn voor de kinderen. Fietsen is gemakkelijk en gezond en ook goed voor het milieu."

De populariteit van de bakfiets zet de grotere fietsfabrikanten er niet toe aan om ze ook te gaan maken. Batavus in Heerenveen zegt wel de trend te constateren dat mensen wat meer op de fiets willen kunnen vervoeren. „Wij spelen in op de trend ’bezorging via de fiets’ door ze zwaarder te maken, de personal bike met onder andere een grotere bagagedrager", zegt een woordvoerder van Batavus.

Door nieuwe technieken is de bakfiets ook beter te berijden. „Vroeger trapte je je nog een ongeluk, maar nu kun je het stuur bijna met je pink bedienen met vier kinderen in de bak. Je trapt heel licht over een bruggetje heen. De fiets is veel compacter geworden", aldus Twuyver. Volgens Van Andel is de bakfiets toch vooral een noodzaak: „Mensen moeten wel. Door al die verkeersproblemen is het met een auto niet meer te doen. Je krijgt echt niemand vrijwillig op een bakfiets."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer