ABN AMRO: banken missen kans door niet naar vrouwen te luisteren
Vrouwen voelen zich vaker niet begrepen door een financieel adviseur dan mannen en hebben vaker het gevoel dat banken hen onvoldoende kunnen helpen. Daardoor laten banken veel geld liggen, stelt ABN AMRO naar aanleiding van een onderzoek dat het samen met adviesbureaus McKinsey en Better Future uitvoerde. Wereldwijd zou het gaan om 611 miljard euro.
Daarnaast levert de huidige situatie ongelijkheid op. Vrouwelijke ondernemers zeggen bijvoorbeeld dat het gebrek aan persoonlijk financieel advies het moeilijker maakt om een bedrijf te starten. Verder hebben zij vaker problemen met het aantrekken van kapitaal dan mannen. Ook andere groepen stellen last te hebben van de situatie.
Vrouwen met een krappe beurs zeggen namelijk vaker dat er een afstand tot de bank is en dat die hen niet goed helpt bij het opzijzetten van geld. Als de armoede onder vrouwen succesvoller wordt bestreden gaan ook de maatschappelijke kosten omlaag.
Twee op de drie vermogende vrouwen vinden ook dat de financiële producten niet goed aansluiten bij hun behoeften, met name ontbreken er producten die het vermogen van hun gezin beschermen. Verder verlangen ze producten met een lange beleggingshorizon en zijn ze meer geïnteresseerd in duurzame beleggingen.