Veel banen weg in supermarktoorlog
Albert Heijn wil de laatste ronde van de prijzenoorlog bijna volledige afwentelen op leveranciers.
Dit leidt tot verlies van duizenden banen, aldus woordvoerder P. den Ouden van de FNLI, de brancheorganisatie van de levensmiddelenindustrie. In de Volkskrant zegt hij dat de prijzenslag nu echt pijn gaat doen.
De onderhandelingen tussen Albert Heijn en de leveranciers zijn in volle gang. De grootgrutter verwacht van sommige leveranciers kortingen van meer dan 10 procent. Albert Heijn zet de bedrijven onder zware druk. Zodra leveranciers sputteren worden hun producten uit de schappen gehaald.
„De komende weken zullen producten verdwijnen”, verwacht onafhankelijk supermarktdeskundige Gerard Rutten. „De 10 procent die AH verlangt, is absurd.”
De weerstand tegen de prijzenslag neemt toe. De FNLI roept de regering op maatregelen te nemen, bijvoorbeeld door een verbod op de verkoop van artikelen onder de kostprijs.
AH heeft bij sommige filialen 13-jarigen in dienst genomen om de vakken te vullen.