Klokje rond in lowdecker Scania P280
Branko Compeer (50) van Stubbe Logistiek bestuurt een rode lowdecker Scania P280. De koppelchauffeur van Stubbe Logistiek rijdt veel op bedrijventerreinen met de terreintruck.
Rond de middag rijdt Branko Gouda binnen. Op het terrein van Stubbe Logistiek koppelt de chauffeur een lege tanktrailer af. Hij stuurt zijn terreintrekker de straat op om een kapotte tanktrailer aan te koppelen die kampt met chassisproblemen.
Branko rijdt schuin achteruit en werpt een blik door de achterruit. Die achterruit is speciaal geplaatst voor het vele koppelwerk.
Koppelschotel
„Ik zie de kingpin ook op mijn beeldscherm”, zegt hij. De kingpin, onderdeel van de koppeling tussen de vrachtwagen en de trailer, valt in de koppelschotel. Vervolgens springt Branko de cabine uit en koppelt de slangen aan. Dan is het tijd voor een boterham en een kop koffie in de kantine. „Ik mag dan niet veel kilometers maken, mijn werkdagen zijn vaak van halfzeven tot halfzeven”, zegt hij.
Brasems
Een goede middagpauze is om die reden meer dan welkom. De koppelchauffeur vertelt dat hij in zijn vrije tijd graag brasems vist en bouwt aan zijn schaalmodelvrachtwagens van kunststof en ijzer.
Na de lunch rijdt Branko door naar een garage in Waddinxveen. Daar laat hij de kapotte tanktrailer achter. Met de kale trekker tuft hij door naar een chemiebedrijf, waar hij de rest van de middag trailers met grondstoffen verplaatst door ze veelvuldig aan- en af te koppelen.