Ook Eye buigt zich over onafhankelijkheidsstrijd Indonesië
Ook Eye Filmmuseum in Amsterdam gaat, net als het Rijksmuseum later deze week met de expositie Revolusi!, aandacht besteden aan de strijd om de onafhankelijkheid van Indonesië. Het toont volgende maand films van populaire Indonesische makers, Nederlandse speelfilms en historische opnamen.
„In de Nederlandse speelfilm speelt het koloniale verleden een geringe rol”, constateert Eye. „Fons Rademakers baarde in 1976 opzien met zijn verfilming van Multatuli’s Max Havelaar, in de jaren negentig pas volgden Oeroeg van Hans Hylkema en Orlow Seunkes Gordel van smaragd.”
Daarom combineert Eye films uit de Nederlandse en Indonesische filmwereld. Van Indonesische regisseurs is nooit eerder in Nederland vertoond werk te zien, aldus het museum, waaronder After the Curfew (1954) van ‘de vader van de Indonesische cinema’ Usmar Ismail en (onder voorbehoud) het oorlogsdrama Kadet 1947 (2021) van Rahab Mandra en Aldo Swastia.
Als het om historische (Polygoon)filmbeelden uit het toenmalige Nederlands-Indië gaat, buigt Eye zich over de vraag wat Nederland destijds wel én niet te zien kreeg.
Het Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies NIOD komt volgende week met de resultaten van een onderzoek naar onafhankelijkheid, dekolonisatie, geweld en oorlog in de archipel.