Economie

Bang voor bse in Big Mac

De paniek onder Japanners wegens de gekkekoeienziekte heeft McDonald’s Japan getroffen. Het bedrijf waarschuwde vanochtend dat de nettowinst dit jaar 27 procent lager zal uitvallen.

Van onze correspondent
8 November 2001 11:56Gewijzigd op 13 November 2020 23:15

Nadat op 10 september was bekendgemaakt dat de Japanse autoriteiten bse hadden ontdekt in een Japanse koe, doken de verkoopcijfers in oktober omlaag met 17 procent. Het bedrijf verwacht dat de nettowinst dit jaar op 10,7 miljard yen (211 miljoen gulden) zal uitkomen. Vorig jaar stond de teller op 18,8 miljard yen (332 miljoen gulden).

Aanvankelijk leek 2001 een goed jaar te worden. In de eerste helft van het jaar steeg de winst met 7,7 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Maar door de bse-paniek kampt de hamburgerketen nu met de grootste winstafname in de geschiedenis van McDonald’s Japan.

„Tot onze grote spijt lijkt het erop dat er nog altijd geen einde komt aan de zorgen die consumenten zich maken over bse", vertelde vice-president Yagi tijdens een pers-conferentie in Tokio. „McDonalds doet hier zaken al dertig jaar zaken, en dit is de grootste crisis in onze geschiedenis."

Het nieuws komt uitermate ongelegen. Nog geen vier maanden geleden werden aandelen van de hamburgerketen voor het eerst op de beurs van Tokio aangeboden. Het was de grootste plaatsing van aandelen door een buitenlands bedrijf in Japan tot op heden. De waarde van de aandelen, in de markt gezet voor 4300 yen (85 gulden) schommelt nu rond de 3200 yen (63 gulden). Analisten verwachten dat de koers verder zal dalen tot 2500 yen (49 gulden).

De hamburgerketen gebruikt rundvlees uit Australië, maar was desondanks niet in staat de bse-paniek te ontwijken. McDonalds gaat binnenkort een enorme –kosten 9,9 miljoen gulden– reclamecampagne beginnen om de verkoop van Big Mac’s en andere produkten te bevorderen. Komende twee maanden worden er ook meer produkten zonder rundvlees op het menu gezet.

Vleesgrossier
McDonald’s is niet het enige bedrijf in Japan dat met moeilijkheden kampt door de bse-paniek. Volgens recente enquetes hecht meer dan de helft van het Japanse publiek geen waarde aan de garantie van de Japanse overheid dat rundvlees veilig is om te eten. De verkoop van rundvlees is met 70 procent omlaag gedoken.

Alle restaurants in Japan hebben verkoopcijfers zien kelderen. Vooral restaurants met veel vlees op het menu hebben het moeilijk. “Yakiniku”-restaurants (een soort barbecue) zagen hun september-omzet met 12 procent dalen. Ook vleesverwerkende bedrijven zoals Nippon Meat Packers en Itoham hebben een grote klap gekregen.

Veel kleine en middelgrote bedrijven worden verwacht niet in staat te zijn de crisis te overleven. Afgelopen maand ging Torimatsu, een vleesgrossier in Nagano over de kop met 140 miljoen yen (2,7 miljoen gulden) aan openstaande rekeningen. Over de eerste zes maanden van dit jaar boekte het bedrijf nog een omzet van 390 miljoen yen (7,7 miljoen gulden). Nadat de bse-paniek uitbrak, daalde dat cijfer dramatisch, omdat 80 procent van de omzet uit rundvlees bestond.

Japanse consumenten hebben aan deze cijfers geen boodschap. Ze blijven doodsbang voor rundvlees.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer