Economie

Grote achterstand bij inbouw Duitse tolkastjes

Transportbedrijven klagen over een grote achterstand bij het inbouwen van de Duitse tolkastjes voor vrachtwagens. Met nog drie weken te gaan moet nog eenderde van de bestelde kastjes worden ingebouwd. In Nederland wachten nog 10.000 van de 27.000 betrokken trucks op het zogeheten Maut–kastje, meldde brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) dinsdag. De organisatie wijt de achterstand aan de trage levering vanuit Duitsland.

ANP
7 December 2004 16:27Gewijzigd op 14 November 2020 01:58

Andere landen kampen met een vergelijkbare achterstand, maar daar zijn de aantallen kleiner. Nederlandse bedrijven zijn na de Duitsers de grootste vervoerders in Duitsland. Ook in Duitsland zelf moeten nog 75.000 van de 250.000 bestelde kastjes worden geïnstalleerd.

De vertraging bezorgt de transporteurs extra werk. „Chauffeurs zonder elektronisch tolkastje moeten in Duitsland straks steeds een apart kaartje kopen. En weer opnieuw als ze een verkeerde afslag nemen of van route veranderen", aldus een deskundige van TLN. „We hopen op een beetje begrip van de Duitse politie. Maar die heeft aangekondigd direct scherp te controleren. De maximumboete ligt zelfs op 20.000 euro."

Het Duitse tolsysteem betekent dat transporteurs 12,4 cent per gereden kilometer moeten betalen. Onder meer Oostenrijk past een soortgelijke ’trucktol’ toe, voor een veel hoger bedrag. Op den duur willen meer Europese landen dit invoeren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer