Spellendistributeur EA heeft last van flop nieuwste Battlefield
Battlefield 2042 is niet populair bij gamers en dat merkt Electronic Arts (EA). De gamesdistributeur kwam met verwachtingen voor het lopende kwartaal die achterbleven bij waar analisten in doorsnee op hadden gerekend. EA is een van de grootste uitgevers van games ter wereld en naast het schietspel Battlefield bekend van onder meer de FIFA-reeks en The Sims.
Battlefield 2042, de nieuwste game in een serie die al twintig jaar wordt gemaakt, was de grootste titel van EA die in de herfst op de markt kwam. Het viel slecht bij fans en bij recensenten. Ondanks die teleurstelling gaat het goed met andere spellen van EA. Zo is het onlineschietspel Apex Legends zeer populair. Hoewel die game gratis te spelen is, moeten spelers betalen voor het ontgrendelen van bijvoorbeeld kleren om hun karakters uit te dossen.
EA verdiende in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar wat minder geld met de verkoop van games, maar meer met onder andere abonnementen. De omzet steeg met 7 procent naar bijna 2,6 miljard dollar (2,3 miljard euro). De winst bedroeg 66 miljoen dollar, tegen 211 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder.
Beleggers kijken met interesse naar EA omdat er recent grote overnames zijn bekendgemaakt in de sector. Microsoft nam ontwikkelaar Activision Blizzard over voor ruim 61 miljard euro. Concurrent Sony reageerde door gamestudio Bungie in te lijven voor 3,2 miljard euro.