Starbucks levert in door omikron en personeelskrapte
De Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft tijdens de feestdagen minder goede resultaten geboekt dan gedacht. Dat komt met name door gestegen kosten in de Verenigde Staten door de omikronvariant van het coronavirus. Ook heeft de keten last van personeelstekorten door ziekteverzuim, meldt het bedrijf in een handelsupdate.
De resultaten van het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar, dat eindigde op 2 januari, hadden te lijden van meer betalingen aan personeel in de VS dat thuis zat vanwege isolatie. Ook was het bedrijf meer geld kwijt aan het trainen van personeel. De koffieketen had verder last van de logistieke verstoringen als gevolg van de pandemie. „We hebben last gehad van hogere kosten dan verwacht door de inflatie, maar ook gestegen kosten door omikron en een krappe arbeidsmarkt”, zei topman Kevin Johnson in een verklaring.
Koffiebonen werden het afgelopen jaar ook flink duurder. Zo werden arabicabonen, die de meeste koffieketens waaronder Starbucks gebruiken, al 85 procent duurder. De prijsstijging is het gevolg van droogte en onverwachte vorst in Brazilië en hogere transportkosten.
Met name in China had het bedrijf last van slechtere resultaten. Daar daalden de verkopen met 14 procent harder dan gedacht, onder meer door hernieuwde lockdowns door oplevingen van coronabesmettingen waardoor restaurants dicht moesten. Wereldwijd deden de verkopen in de maanden oktober, november en december het met een stijging van 13 procent op jaarbasis desondanks goed. Consumenten kochten meer kopjes koffie in restaurants, die na lockdowns weer open konden.
De omzet kwam in het eerste kwartaal uit op ruim 8 miljard dollar, omgerekend zo’n 7,2 miljard euro. Dat was bijna een vijfde meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De winst kwam uit op 816 miljoen dollar.