Vraag naar Puma-sneakers nauwelijks geraakt door crisis
Sportartikelenmerk Puma heeft 2021 afgesloten met een recordomzet. De coronacrisis lijkt daarmee nauwelijks vat te hebben op de verkoop van sneakers en andere artikelen van het Duitse bedrijf, zo komt uit een voorlopige handelsupdate naar voren.
Puma sloot 2021 af met een omzet van 6,8 miljard euro. Dat was een derde meer dan een jaar eerder, als wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten. Het bedrijfsresultaat kwam in het slotkwartaal van 2021 uit op 65 miljoen euro, wat veel meer was dan waar kenners in doorsnee rekening mee hielden. Volgens het bedrijf lukte het naast de coronabeperkingen ook om problemen in de toeleveringsketen te doorstaan. Steeds meer bedrijven worden vanwege logistieke uitdagingen gedwongen om te vertrouwen op dure luchtvracht in plaats van transport met containerschepen.
Ook spelen er problemen in de belangrijke afzetmarkt China waar veel westerse merken worden geboycot. Dit vanwege de kritiek die is geuit op het Chinese beleid in de regio Xinjiang waar de oorspronkelijke bewoners, de Oeigoeren, door China worden onderdrukt. Onder andere Puma-concurrent Nike gaf aan geen katoen meer uit Xinjiang meer te willen gebruiken omdat die mogelijk geproduceerd is met slavenarbeid. Vooral Chinese merken profiteren van de nationalistische sfeer onder het Chinese winkelend publiek.