Onderzoek: meeste Nederlanders gebruiken prijsvergelijkingssites
Drie op de vijf consumenten maken gebruik van prijsvergelijkingssites bij het doen van onlineaankopen van producten en diensten. Dat komt naar voren uit onderzoek van marktonderzoeker Multiscope in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam, onder bijna 7000 Nederlanders. Kieskeurig.nl en Consumentenbond.nl kwamen uit het onderzoek als populairste sites voor het vergelijken van prijzen naar boven. Ook Independer.nl, Beslist.nl en Tweakers.net worden relatief vaak geraadpleegd.
Verder maken mannen volgens de onderzoekers vaker gebruik van dit soort sites dan vrouwen. Bij mannen gaat het om 64 procent. Van de vrouwen zegt 51 procent de sites voor prijsvergelijkingen te gebruiken. Daarnaast is er ook een verschil gemeten tussen hoog- en laagopgeleide mensen, waarbij mensen met een hogere opleiding vaker op dit soort sites te vinden zijn.
Het gebruik van prijsvergelijkingssites gebeurt overigens niet frequent. Maar een op de twaalf ondervraagden geeft aan vaker dan één keer per maand via sites van de Consumentenbond of Tweakers.net prijzen te vergelijken. Bij andere sites ligt het frequente gebruik nog lager. Volgens de onderzoekers komt dat doordat er via de sites vaak aankopen voor de lange termijn worden onderzocht. Ook gaat het vaak om grotere aankopen.