„Hardrijders woonwijk zijn vaak bewoners”
Bewoners die klagen dat er te hard wordt gereden in hun woonwijk blijken vooral zelf de snelheidsovertreders te zijn. Dat concludeert verkeersveiligheidsorganisatie 3VO na een onderzoek in Noordoost-Friesland.
„Bewoners geven altijd doorgaand verkeer de schuld, maar in 30-kilometer-per-uurzones is 88 tot 100 procent van de snelheidsovertreders inwoner van de woonwijk”, aldus donderdag projectleider M. Blaauw van 3VO in Noordoost-Friesland.
Inwoners van dorpen in Noordoost-Friesland hadden bij 3VO geklaagd over de verkeersveiligheid. De organisatie besloot daarop inwoners te bevragen over de situatie. De resultaten van de enquête gaven aan dat vooral doorgaand verkeer te hard zou rijden. Volgens de bewoners zou 3VO daarom iets moeten doen aan de onveiligheid die door de hardrijders van elders werd veroorzaakt.
Vervolgens werd samen met inwoners van achttien dorpen onderzocht wie er in de praktijk te hard reed. Daaruit bleek dat dit vrijwel alleen bewoners zijn. „De bewoners kennen de weg. We hebben zelfs uitschieters tot 78 kilometer per uur gehad”, aldus Blaauw.
Via dorpsverenigingen roept 3VO de bewoners in Noordoost-Friesland nu ertoe op zich beter te gedragen op de weg. Daarnaast worden matrixborden in woonwijken geplaatst. Hardrijders zien een droevig gezichtje op het bord verschijnen, nette chauffeurs zien een vrolijk gezichtje verschijnen.
Volgens 3VO is Noordoost-Friesland sowieso een erg verkeersonveilig gebied. Van alle ernstige verkeersslachtoffers in Friesland valt 25 procent in de dunbevolkte gemeenten Achtkarspelen, Dantumadeel, Dongeradeel, Kollumerland en Tytsjerksteradiel. „Er wordt vooral te hard gereden, gedronken en weinig mensen dragen een gordel”, aldus Blaauw.
De projectleider van 3VO schat dat landelijk gezien snelheidsovertreders in woonwijken voor 80 procent zelf in die buurt wonen.