Energieliberalisering stagneert
De liberalisering van de energiemarkt verloopt stroever dan tot nu toe is gemeld. De energiebranche krijgt in toenemende mate te maken met klanten die klagen over problemen. Ook lopen consumenten nog weinig warm voor een overstap naar een andere energieleverancier.
Dat blijkt uit een e-mail die branchevereniging EnergieNed vorige week aan de energiebedrijven heeft gestuurd en een onderzoek van de Consumentenbond.
Per 1 juli kan iedereen in Nederland zelf zijn stroom- en gasleverancier kiezen. EnergieNed heeft tot nu toe in de publiciteit gezegd dat de liberalisering zonder al te grote problemen verloopt en dat het aantal incidenten beperkt blijft.
Volgens de branchevereniging valt dat echter niet langer vol te houden. „Gezien de toenemende signalen die wij hierover ontvangen komt deze stellingname onder druk te staan”, schrijft EnergieNed in de e-mail.
De animo om over te stappen naar een andere energiebedrijf blijkt onder consumenten niet groot, zo bleek uit een woensdag gepresenteerd onderzoek van de Consumentenbond. Het percentage consumenten dat overweegt over te stappen, is het afgelopen jaar gedaald van 15 tot 10 procent. Volgens de laatste gegevens van EnergieNed zijn vanaf juli 4 procent van de stroomklanten en 1,2 procent van de gasklanten veranderd van leverancier.
Ook verwachten consumenten een verslechtering in de benadering door energieaanbieders. Daarnaast is de energiemarkt voor velen een moeilijk te doorgronden onderwerp. Voordelen zijn onduidelijk en de markt oogt troebel en instabiel. Volgens de Consumentenbond moet het ministerie van Economische Zaken mensen beter voorlichten over de energieliberalisering.
Volgens EnergieNed moet de afhandeling van klanten die overstappen op een andere leverancier, de zogenoemde switchers, op de schop. Dit moet leiden tot een kleinere kans op fouten bij de afhandeling van de leverancierswissel.
Momenteel wordt onderzocht hoeveel fouten er bij het overstappen worden gemaakt. EnergieNed verwacht de resultaten hiervan in januari. Minister Brinkhorst van Economische Zaken zei in april in de Tweede Kamer te zullen aftreden als de opening van de energiemarkt tot chaos zal leiden.
Verder zorgen vooral consumenten die verhuizen voor problemen. Gebruikers moeten hun verhuizing tien dagen van tevoren doorgeven aan het energiebedrijf. Maar elke maand geeft eenderde van de verhuizende energiegebruikers, ongeveer 15.000 tot 20.000 klanten, de verhuizing te laat door.
Klanten die hun verhuizing niet tijdig doorgeven, kunnen daar hinder van ondervinden, constateert EnergieNed. De eindafrekening voor het oude adres kan daardoor te laat komen. Ook is het mogelijk dat klanten te lang vastrecht blijven betalen voor de aansluiting op het oude adres.
In januari wil de brancheorganisatie een besluit nemen over aanpassing van de verhuisprocedure. „De verhuizing van energiegebruikers is altijd al een aandachtspunt geweest. We kijken of we een verhuizing sneller kunnen afhandelen”, zegt directeur federatiezaken Frank Munnichs.
De DTe, de toezichthouder voor de energiemarkt, kondigde onlangs aan onderzoek te gaan doen naar de uitwisseling van verbruiksgegevens tussen energiebedrijven. Dit naar aanleiding van klachten van consumenten over te late jaarrekeningen of het uitblijven van jaarrekeningen.