Opel Mokka, een hatchback als crossover verpakt
Om populair te zijn moet de moderne auto minimaal de indruk wekken crossovergenen in zich te hebben. Stoer qua uitstraling, hoog geplaatst op grote wielen verdringen deze auto’s traditionele hatchbacks en stationwagons. Opel doet hieraan mee met de nieuwe Mokka.
Waar de eerste Mokka (2012-2020) nog uit de General Motors-tijd stamt (Chevrolet), heeft de nieuwe oplage een Franse basis met een Duits design. Het is een van de vrolijkste telgen, met kleurrijke details, zoals de rode lijn op de buitenkant.
De Mokka is de eerste Opel die vanaf de introductie het nieuwe familiegezicht draagt. Deze zogenaamde Vizor is geïnspireerd op de eerste Opel Manta uit begin jaren zeventig. Een strak, bijna mysterieus front dat de opmaat vormt naar een verder eveneens strakke vormgeving. De sportief bedoelde GS-line staat op forse 18 inch wielen, in dit geval met rode accenten. Rood speelt aan de binnenkant ook een belangrijke rol. Niet alleen op het dashboard maar ook bij de bekleding. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar ondersteunen gelukkig op de juiste plaatsen goed.
Met een lengte van 4,15 meter staat de Mokka aan de bovenkant van het compacte segment. De achterbank biedt redelijk de ruimte en er kan voor minimaal 350 liter aan bagage mee. De winst in interieurruimte ten opzichte van de technisch gelijke Opel Corsa zit vooral in de breedte, die zo’n 10 centimeter royaler uitvalt.
Opel levert de Mokka volledig elektrisch of met 3 cilinder 1,2 liter benzine. In dit geval de krachtige 130 pk gekoppeld aan een achttraps automaat. Afhankelijk van de gekozen rijmodus rijdt de Mokka rustig en ingetogen of juist zeer sportief. De berijder kan dus veel kanten op.
Het dashboard is volledig digitaal met zijn gegevens verdeeld over twee breedbeeldschermen. De gebruiker kan zelf de indeling kiezen. De basisfuncties worden gelukkig nog gewoon met knoppen bediend.