Binnenland

Populaire kinderen presteren beter op school

Populaire kinderen presteren beter op school dan hun minder geliefde klasgenootjes. Dat blijkt uit onderzoek van M. Lubbers van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Kinderen die goed in de groep liggen blijven minder vaak zitten en zakken minder vaak af naar een lager schooltype.

ANP
1 December 2004 15:54Gewijzigd op 14 November 2020 01:57

Lubbers ondervroeg voor haar onderzoek 20.000 leerlingen van het voortgezet onderwijs. Het ging daarbij om vragen als „wie vind je aardig in de klas?" en „met wie werk je het liefst samen?“. „Hoe vaker de naam van een kind genoemd wordt, hoe populairder hij of zij is”, verduidelijkt de onderzoekster.

Het onderzoek laat zien dat de meest geliefde kinderen in een klas 25 procent minder kans hebben om te blijven zitten dan de gemiddeld populaire leerlingen. De kinderen in een klas die het minst populair zijn, hebben juist een kwart méér kans dat ze het jaar over moeten doen.

Lubbers vermoedt dat dit te maken heeft met de houding van de minst geliefde leerlingen. „Wellicht dat zij veel tijd kwijt zijn met het verbeteren van hun sociale positie binnen de klas, waardoor ze minder tijd hebben om op te letten tijdens de les." Volgens de onderzoekster is het niet zo dat geliefde leerlingen beter presteren omdat ze met meer plezier naar school gaan.

Het onderzoek laat verder zien dat populaire tieners zich het beste voelen in een klas waar meer gepest en gescholden wordt omdat de pikorde duidelijker is. In klassen waar een socialere sfeer heerst, voelen minder populaire kinderen zich juist prettiger, aldus de onderzoekster. Lubbers promoveert op 9 december.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer