Andy Griffiths, Terry Denton en Marije Tolman auteurs van Kinderboekenweek 2022
Andy Griffiths en Terry Denton, bekend van de populaire ”De waanzinnige boomhut-reeks”, maken als eerste buitenlandse auteur en illustrator het Kinderboekenweekgeschenk voor de 68ste Kinderboekenweek.
Edward van de Vendel, die de boeken van Griffiths en Denton vertaalde, zal deze taak ook voor het Kinderboekenweekgeschenk op zich nemen.
Illustrator Marije Tolman maakt het Prentenboek van de Kinderboekenweek. De Kinderboekenweek 2022 heeft als thema ” Gi-ga-groen!” en heeft plaats van 5 tot en met 16 oktober.
„Voor de aankomende Kinderboekenweek trekken we alles uit de kast en maken we de spannende en unieke keuze voor de populaire auteur Andy Griffiths en illustrator Terry Denton”, zegt Eveline Aendekerk, directeur van het CPNB. „Met hun humoristische boeken hebben Andy Griffiths en Terry Denton heel veel kinderen het plezier van lezen laten ontdekken en daarom zijn wij vereerd dat zij het Kinderboekenweekgeschenk willen schrijven. Zo zetten we in op leesplezier voor álle kinderen. Uiteraard zijn we ook ontzettend blij met Marije Tolman als prentenboekenmaker; zij kan als geen ander de schoonheid van de natuur vatten in haar tekeningen en past daarom perfect bij deze editie.”
Donald Duck
DPG Media en Stichting CPNB sluiten een meerjarig partnership om het leesplezier onder kinderen te vergroten. DPG Media, onder mee uitgever van de bladen Donald Duck en Tina, wordt strategisch partner van de Kinderboekenweek en bundelt samen met hoofdsponsor NS de krachten om de Kinderboekenweek nog meer impact te laten maken. Daarnaast zal DPG Media partner worden van de Kinderjury, al sinds 1988 de grootste lezersprijs voor kinderboeken. Maandag tekenden Wiesje (9 jaar) namens DPG Media en Mert (9 jaar) van het Kinderboekenweek Leesteam van Stichting CPNB in het bijzijn van de directies het contract in het Kinderboekenmuseum in Den Haag.
„Deze samenwerking is een keuze die past binnen de nieuwe koers die wij de afgelopen jaren hebben ingezet”. aldus Eveline Aendekerk, directeur van Stichting CPNB. „Het partnership met DPG Media, het grootste mediabedrijf van Nederland, gaat een enorme hulp zijn in het bereiken van kinderen en hun ouders of verzorgers en dat is hulp die wij hard kunnen gebruiken in tijden van ontlezing. Het is geweldig om te ervaren hoeveel passie er bij DPG Media zit om samen aan de slag te gaan en in te zetten op meer leesplezier voor de jongere generaties.”