Voordringen bij boosterprik blijkt in de praktijk echt mogelijk
Het blijkt daadwerkelijk mogelijk om voor te dringen bij het halen van een boosterprik bij de GGD. Het ANP heeft zondag gezien dat iemand die op basis van zijn geboortejaar voorlopig nog niet aan de beurt zou zijn voor de aanvullende prik, er moeiteloos in slaagde die toch te krijgen. Een ander die zijn gegevens heeft laten zien als bewijs slaagde daar twee weken geleden al in.
De persoon die zondag de boosterprik haalde, is geboren in 1967. Hij had op de afsprakensite van de overheid 1937 ingevuld om de prik nu al te kunnen krijgen. In de regio Den Haag ontving de man zondag de aanvullende prik die de bescherming tegen het coronavirus op peil moet houden. Hij heeft dit gedaan om in de praktijk te laten zien dat dit mogelijk is. Daarnaast wilde hij de booster om persoonlijke redenen graag zo snel mogelijk krijgen.
De andere persoon, van wie het ANP de gegevens heeft gecontroleerd, sjoemelde vier jaar. Hij komt uit Noord-Holland en is geboren in 1939. Toen de man kort na het begin van de boostercampagne nog geen afspraak kon maken, vulde hij 1935 in op de registratiewebsite en daarmee lukte het wel. Ook hij kreeg zonder problemen zijn extra prik.
Mensen onder de zestig zijn volgens de planning van coronaminister Hugo de Jonge eigenlijk pas vanaf januari aan de beurt voor een boosterprik, en de campagne begon in vergelijking met andere Europese landen traag. De Jonge kondigde vrijdag aan dat er komende weken meer priklocaties worden ingericht. Dat moet ervoor zorgen dat voor het einde van de maand alle zestigplussers een extra prik hebben kunnen halen.
Dat het mogelijk is om een prikafspraak in te plannen met een foutief geboortejaar, toonde het ANP eerder deze week al aan. GGD GHOR Nederland, de brancheorganisatie van de gezondheidsdiensten, stelde in een reactie daarop echter dat afspraken van mensen die nog niet aan de beurt zijn worden geannuleerd. Mensen die het proberen, zouden worden afgebeld.
De betrokkenen die het ANP heeft gesproken, hoorden echter niks van de GGD. Ook een derde bron, die aan het begin van de afgelopen week een afspraak maakte met een vals geboortejaar, heeft nog geen telefoontje gekregen. Deze persoon gaat dinsdag proberen de prik daadwerkelijk te halen.
GGD GHOR wees er in de eerdere reactie op dat ook op locatie wordt gecontroleerd. „Op basis van een legitimatiebewijs gebeurt dit voor de leeftijdsdoelgroepen.” In de gevallen die bij het ANP bekend zijn, werd echter ook op locatie niet gecontroleerd of ze wel aan de beurt waren. De gezondheidsdienst gaf overigens al toe dat het systeem kwetsbaar is. „We zijn niet van de politie”, voegde een woordvoerster eraan toe.
Wie korter dan een halfjaar geleden een tweede prik heeft gekregen, kan overigens niet op deze manier voordringen. Het systeem verwijst in dat geval door naar het landelijke telefoonnummer voor een afspraak.
„Als je voordringt, en fraudeert bij het invullen van de gegevens, dan neem je een plek van iemand in die deze vaccinatie misschien nog harder nodig heeft dan jij”, benadrukte GGD GHOR verder. „Er is voor iedereen een vaccin beschikbaar, maar wacht op je beurt en je uitnodiging.”
De digitale coronasystemen van de overheid kennen sinds begin dit jaar diverse problemen. Zo waren er half november vertragingen in het doorgeven van de besmettingscijfers door een telecomstoring bij een leverancier. Een ddos-aanval gericht op de website coronatest.nl zorgde er in juli voor dat mensen tijdelijk moeilijk een afspraak konden maken voor een test of vaccinatie. Ook kent het Nederlandse systeem van registratie van besmettingen fouten.