RMU over bezorgen op zondag: Dit begint bij onszelf
Bezorgdiensten PostNL en DHL bezorgden afgelopen zondag pakketten, ook al hadden consumenten expliciet een andere bezorgdag aangegeven. RMU-man Schreuders reageert.
Wie is verantwoordelijk?
„Deze gekte begint natuurlijk niet bij de webshops of bij de bezorgbedrijven. Het begint bij onszelf, de kopers. Wij zijn het die massaal kopen. Wij zijn consumenten van de 21ste eeuw en onze consumptie, onze koopdrang, neemt alleen maar toe. Dat is het begin.
En daarbij komt: kopen op internet komt steeds meer in zwang. Dat heeft al een eerste schaduwkant die je terugziet in de verarming van de winkelstraten. Het aanbod verschraalt, de levendigheid neemt af en veel stadscentra tobben om die reden met hun leefbaarheid.
Een tweede schaduwkant is: mensen schaffen steeds sneller goederen aan. Vroeger zag je dat bij de zogenaamde postorderbedrijven. De gids op schoot zorgde voor snellere en minder weloverwogen aankopen. Het aanbod op internet is nu gigantisch veel groter dan vroeger in zo’n gids.”
Mag je een pakket weigeren en eisen dat het op een ander moment wordt bezorgd?
„Als je het pakket echt wilt hebben en de bezorger komt op zondag, dan heb je als ontvanger maar weinig te zeggen. Dan is het aannemen of weigeren. Maar dat laatste betekent in principe ook dat je het pakket niet wilt hebben. Je kunt niet weigeren en vervolgens er op rekenen dat je recht hebt op bezorging op een ander tijdstip.”
Mogen pakketbezorgers weigeren op zondag te werken?
„Als niet in hun contract staat dat ze verplicht zijn op zondag te werken, wel. Ook voor bezorgers gelden de kaders van de Arbeidstijdenwet en hun de CAO. Die afspraken blijven staan, ook al is december een gigantisch drukke maand.”