Drie-Nul-Zeven krijgt mpv en Break
De Peugeot 307 -Auto van het jaar 2002- is een doorslaand succes. Peugeot is trots op het resultaat, maar beseft terdege dat voortzetting hiervan afhankelijk is van variatie. Het merk breidde onlangs zijn assortiment uit met een tweetal varianten. De 307 Break en 307 SW dienen samen eenderde van de totale afzet van de 307 voor hun rekening te nemen.
De 307 is nog geen jaar op de markt. Toch is de auto al een bekende verschijning op de wegen. Binnen een jaar vonden ruim 400.000 nieuwe Peugeots 307 hun weg naar een eigenaar en voor boekjaar 2002 wordt een verkoopprognose van 520.000 exemplaren afgegeven. Daarnaast werden in dat krappe jaar en passant nog een paar prijzen in de wacht gesleept.
Overigens komt het prognoseaantal niet alleen op het conto van de tot op heden leverbare drie- en vijfdeurs hatchbackvarianten. Peugeot presenteerde onlangs de nieuwe 307 SW, die het midden houdt tussen een multi purpose vehicle (mpv) en een conventionele stationwagon, waarbij in de visie van Peugeot de voordelen tot een harmonieus geheel zijn gesmeed. De 307 SW is de slimme editie van de 307 Break, die een maand na de 307 SW op de markt komt en meer op volume dan op variatie zal zijn gebaseerd.
De Peugeot 307 is een aparte wagen. Het exterieur van de auto kenmerkt zich niet alleen door een fraaie mix van sportieve en elegante elementen, maar eerst en vooral door het enorme glazen panoramadak, dat een oppervlak van maar liefst 1,33 vierkante meter heeft. Het dak kan overigens niet worden geopend en is met de carrosserie verlijmd. Teneinde een overdaad aan zonlicht te vermijden, is de auto standaard voorzien van een elektrisch bedienbaar zonnescherm. Voor wie het toch allemaal een beetje te warm wordt, heeft Peugeot de 307 SW standaard voorzien van airconditioning.
Peugeot heeft bij de ontwikkeling van de 307 SW behoorlijk de zaag in de oorspronkelijke varianten gezet. De voorzijde van de auto is identiek aan die van de Berline, maar bij de voorstijlen beginnen de verschillen. De wielbasis van de SW is ten opzichte van de Berline met 10 centimeter verlengd, terwijl de overhang achter maar liefst 12 centimeter groter is. De toegenomen buitenmaten komen geheel ten goede aan de binnenruimte. De vrij verticale achterzijde onderstreept de praktische aspecten van de 307 SW. De standaard aanwezige dakrails doen hetzelfde.
Bagageruimte
Opvallend is dat de 307 SW, in tegenstelling tot de 307 Break, voorzien is van een zevental zitplaatsen, die in drie rijen zijn opgesteld. Het is overigens een illusie dat de 307 SW zeven volwassenen kan vervoeren. De twee achterste stoeltjes zijn alleen maar berekend op nog lang niet volgroeide lijven van basisschoolleerlingen. Allevijf de achterstoelen zijn neerklapbaar en kunnen ieder afzonderlijk uit de auto worden genomen. De stoelen op de tweede zitrij zijn bovendien voorzien van stoelrails en kunnen in lengterichting worden verschoven. Verder kunnen de rugleuningen van de achterstoelen worden versteld.
Met het variëren van het aantal zitplaatsen varieert de beschikbare hoeveelheid beladingsvolume. Bij een zevenpersoonsbezetting resteert een schamele 172 liter bagageruimte, die bij een vijfpersoonsindeling onder de rolhoes oploopt tot 598 liter en bij een volledige verwijdering van alle stoelen oploopt tot een fantastische 2082 liter.
Peugeot heeft goed begrepen dat de competitie met de gevestigde orde in het middenklasse mpv-segment geen zaak is van enkel vijf flexibele achterstoelen. De Franse fabrikant heeft de 307 SW daarom opgetuigd met een keur aan bakjes en vakjes voor zonnebrillen, snoepgoed, cd’s en ander automobiel genot. Het dashboardkastje meet een inhoud van 17,5 liter en is gekoeld, zodat bijvoorbeeld repen chocolade in vaste vorm blijven. Verder zijn er vliegtuigtafeltjes aan de voorstoelen waaraan de achterpassagiers enig genot kunnen ontlenen. Voor kampeerdoeleinden voorziet de 307 SW in een 12 V-aansluiting en is er een bagagevangnet achter de voorstoelen.
Uitvoering
Peugeot gaat de 307 SW leveren met een viertal viercilinder motoren. Twee aandrijfbronnen prefereren benzine, de andere twee diesel. De basis wordt gevormd door een 1,6 liter zestienkleps benzinemotor, die een maximumvermogen van 80 kW/110 pk via de voorwielen op het wegdek weet te brengen. Verder is de 307 SW leverbaar met een 2,0 liter zestienklepper die goed is voor een maximumvermogen van 100 kW/138 pk.
Dieselrijders worden bediend met de bekende 66 kW/90 pk sterke 2,0 liter direct ingespoten commonrail turbodieselmotor. Van deze krachtbron is er eveneens een variant met intercooler, die het vermogen verder opdrijft naar een maximum van 79 kW/110 pk.
De 307 SW is er slechts in één enkele uitvoering. Dat betekent niet dat de SW-koper er bekaaid afkomt. Standaard is de 307 SW voorzien van ABS, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, windowbags, hoofdsteunen voor en achter, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, met leer bekleed stuurwiel, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer, verlichte make-upspiegels en dakrails.
Stabiliteitsprogramma
De SW is leverbaar vanaf 20.550 euro en daarmee op de kop af 1000 euro duurder dan een vergelijkbaar uitgevoerde 307 Break, die op zijn beurt weer 700 euro duurder is dan een soortgelijke 307 vijfdeurs Berline. Een 307 SW 2.0 16V is 1500 euro duurder dan de basisversie, maar voorziet behalve in extra kracht bovendien in lichtmetalen velgen en een elektronisch stabiliteitsprogramma.
Dieselen kan in een 307 SW vanaf 23.620 euro. Voor de 307 SW 2.0 HDi is een bedrag van 25.080 euro benodigd. De Peugeot 307 SW is vanaf eind mei in Nederland leverbaar. De Break volgt een maand later.