Cultuur & boeken

Stedelijk Museum Schiedam koopt ‘gelopen tekeningen’ van Jeroen Jongeleen

Sinds een paar jaar doet Jeroen Jongeleen hardloopperformances. Als een soort menselijk potlood rent hij cirkels en filmt hij dit ‘tekenen’ in het (stads)landschap met een drone.

Redactie cultuur
25 November 2021 10:21
"GLASS / running clockwise", 2021, Jeroen Jongeleen. beeld Stedelijk Museum Schiedam
"GLASS / running clockwise", 2021, Jeroen Jongeleen. beeld Stedelijk Museum Schiedam

Zijn tweeluik ”Running In Circles” is nu aangekocht door het Stedelijk Museum Schiedam. Het werk bestaat uit twee naast elkaar geprojecteerde video’s waarbij je de kunstenaar van bovenaf een glas- en roestcirkel ziet lopen, een groen en een bruin rondje. Jongeleen rent op het terrein van De Glasfabriek in Schiedam, waar het werk tot en met 16 januari 2022 is te zien in de pop-up tentoonstelling ”Glashard. Post-graffiti in De Glasfabriek Schiedam”. Als een soort bonus kan de bezoeker op het buitenterrein de cirkel met het vertrapte groene glas bekijken. Hij krijgt dan een indruk van het formaat van de rondte en van het niet bepaald aaibare materiaal waarover Jongeleen liep. Per cirkel liep/tekende Jongeleen iets van 4 uur, een kleine marathon. Daarna konden zijn hardloopschoenen de prullenbak in.

Het rennen over glas was volgens de kunstenaar spannend en „best eng” om te doen. Net als bij zijn eerdere cirkels stond de kunstenaar volledig in de hyperalert-modus. „Ik lette goed op wat er met mijn lichaam gebeurde; de gewrichten, spieren, ademhaling etc. Daar kwamen nu ook mijn voeten en enkels bij. Glas probeerde door de onderkant van mijn zolen naar binnen te bewegen en spatte via de zijkanten in mijn sokken.” Drama bleef gelukkig beperkt én buiten beeld.

Kleuren

Bijzonder is dat Jongeleen (1967) de cirkels kleurde met materiaal dat hij op het terrein zelf vond: groen glaswerk en roestig ijzer. Denk bij dat laatste aan moeren, bouten en andere metaalstukjes. „Mijn cirkels zijn een soort ode aan de plek waar ze gemaakt zijn en over een paar jaar louter een echo van die plek”, vertelt hij. Het materiaal en de kant waar hij op rent, laat hij terugkeren in de titel. De bruine roestcirkel gaf hij de naam ”RUST / running counter clockwise”. De groene rechter video kreeg de naam ”GLASS / runnings clockwise.”

Jongeleens werk is sterk beïnvloed door dada en kunststromingen uit de jaren 1960. Deze kunstenaars stootten de ‘hoge’ kunst van hun voetstuk om zo de verbeelding en creativiteit een plek te geven in het dagelijks leven. Eind 2019 tekende hij met rennen zijn eerste cirkel. Hij zegt: „Eerder ontstond het pad door louter rennen; als een soort slijtage van het (stads)landschap. Nu legde ik de cirkel aan met materiaal van de plek en activeerde ik de cirkel door het rennen.”

Aanwinst

De aankoop is mogelijk dankzij een bijdrage van het Mondriaan Fonds. Museumdirecteur Anne de Haij spreekt van een geweldige aanwinst. „We richten ons als museum op zowel kunst als geschiedenis en daarom past deze video zo goed. Jongeleen laat zijn sporen na in De Glasfabriek Schiedam waar tussen 1853 en 2017 miljarden glasverpakkingen zijn gemaakt. Bijna iedere Schiedammer heeft wel een familielid dat daar werkte. Tegelijkertijd sluit zijn werk aan bij de hedendaagse kunstcollectie.”

Het werk wordt onderdeel van de Schiedam-collectie. Dat zijn kunstwerken gemaakt in, met of over Schiedam.

Tentoonstelling

In de tentoonstelling ”Glashard. Post-graffiti in De Glasfabriek Schiedam” zie je werk van kunstenaars met wortels in de graffiti-cultuur. Ontwerpersduo Opperclaes koos ongeveer dertig kunstenaars uit binnen- en buitenland. Ze exposeren in verschillende loodsen en buiten op het terrein.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer