Binnenland

Defensie weer de mist in met nieuwe legervoertuigen

En weer gaat Defensie de mist in met gloednieuwe legervoertuigen. De krijgsmacht ontbindt een contract met Mercedes-Benz (MB) over de levering van 515 jeeps.

19 November 2021 17:20
De 12 kN Air Assaultjeeps treden niet aan bij defensie. Het ministerie ontbindt het contract voor de levering. beeld Defensie trekt de stekker uit de aanschaf van 515 MB-terreinwagens.  beeld vdlstaalservice.nl
De 12 kN Air Assaultjeeps treden niet aan bij defensie. Het ministerie ontbindt het contract voor de levering. beeld Defensie trekt de stekker uit de aanschaf van 515 MB-terreinwagens.  beeld vdlstaalservice.nl

Het zit Defensie niet mee. De Luchtmobiele Brigade moet minstens zes jaar langer wachten op nieuwe terreinwagens. Terwijl de huidige vervoermiddelen tot op de draad versleten zijn.

Defensie ontbindt echter een contract met Mercedes-Benz. Volgens het ministerie kan de Duitse autofabrikant z’n afspraken niet nakomen. Het project liep in mei al flinke vertraging op.

Defensie had een kloeke wensenlijst. De terreinwagens moesten in én onder een Chinookhelikopter kunnen worden vervoerd. Verder moesten ze goed beschermd zijn tegen vijandelijke artillerie én voldoende lading kunnen transporteren. „Deze complexe combinatie van factoren bleek niet haalbaar voor de leverancier”, zegt Defensie.

De Duitse autobouwer zou de 12kN Air Assault-voertuigen in drie varianten leveren: gevechtsvoertuig, logistiek voertuig en een versie voor gewondenvervoer. MB zou ook het onderhoud doen.

Kritiek

Het ministerie koos in oktober 2018 voor Mercedes-Benz omdat het Duitse bod „tientallen miljoenen” en daarmee „40 procent” onder dat van andere aanbieders lag. De miljoenenorder kreeg direct de nodige kritiek, omdat Nederlandse bedrijven zo ongeveer buitenspel stonden. Arie-Jan de Waard, directeur van de Defensie Materieel Organisatie (DMO), pareerde destijds echter aanvallen op de deal. „Laat u niets wijsmaken”, tweette de hoge militair. „Echt stemmingmakerij.” Mercedes is –volgens de vice-admiraal– de beste partij. Bovendien verloopt de verkoop via een Nederlandse MB-vestiging en is het bedrijf lid van de NIVD, de brancheorganisatie van Nederlandse defensiebedrijven. Het kan verkeren.

De deal Defensie-MB was destijds zuur voor Defenture uit Tiel. Deze Nederlandse fabrikant van defensiematerieel gooide tevergeefs de Vector in de strijd, een speciaal voor het Korps Commandotroepen (KCT) ontwikkelde terreinwagen.

Duitsland

De nu afgeschoten groene MB-jeeps waren bedoeld voor de rode baretten. Defensie gaat nu kijken of samen met Duitsland nieuwe terreinwagens kunnen worden gekocht voor 11 Luchtmobiele Brigade. Niet helemaal onlogisch, omdat Luchtmobiel onderdeel uitmaakt van een Duitse divisie.

De Luchtmobiele Brigade kan echter niet voor 2027 uitrukken met nieuwe legervoertuigen. Intussen zoekt het ministerie een tijdelijke oplossing. Vóór het eind van het jaar, belooft Defensie. De eerste MB’s hadden dit jaar paraat moeten staan.

Gedoe met Gryphus

De tegenslag voor Defensie is niet de eerste met een nieuwe vloot voertuigen. Zo’n 550 splinternieuwe Scania-vrachtwagens met 8 voetscontainers bleken begin september 2 centimeter te hoog, waardoor de trucks niet de weg op zouden mogen.

Defensie heeft ruim 2800 Scania’s aangeschaft met de illustere naam Gryphus. De vrachtwagenfabrikant heeft toegezegd het probleem op te lossen. Defensie heeft een ontheffing om het kazerneterrein af te mogen.

Het leger en grote projecten lijkt vooralsnog geen gelukkige combinatie. Nieuwe gevechtspakken lopen vertraging op, nieuwe gevechtshelmen eveneens. Eén lichtpuntje. De baseballcaps komen wel op tijd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer