Heineken koopt Zuid-Afrikaanse Distell en Namibia Breweries
Bierbrouwer Heineken wil de volledige controle verwerven over zijn branchegenoten Distell en Namibia Breweries (NBL). Met de overname wil Heineken de concurrentie met rivalen als Anheuser-Busch InBev en drankenfabrikant Diageo beter aan kunnen gaan. Na afronding van de deals wil Heineken de overgenomen activiteiten plus een meerderheidsbelang in Heineken South Africa onderbrengen in een nieuwe, niet-beursgenoteerde onderneming. Met de plannen is een investering van miljarden euro’s gemoeid.
De overname van Distell is volgens topman Dolf van den Brink de grootste deal van Heineken sinds 2018, toen het concern een samenwerkingsverband aanging met China Resources Beer. Eerder dit jaar bevestigde Distell al in gesprek te zijn met Heineken over een overname van het Zuid-Afrikaanse drankenconcern. Distell is naar eigen zeggen de grootste producent van wijn, ciders en sterkere alcoholische dranken in Afrika. Het bedrijf is onder andere bekend van de likeur Amarula en Savanna Cider, die ook in Nederlandse winkels worden verkocht. Het bod van Heineken waardeert de over te nemen activiteiten van Distell op ongeveer 2,2 miljard euro en dient te worden goedgekeurd door de aandeelhouders van het Zuid-Afrikaanse bedrijf. Daarnaast koopt Heineken een belang van 25 procent van Namibia Breweries in Heineken South Africa en neemt de Nederlandse brouwer de volledige controle over investeringsholding van Namibia Breweries.
„We zijn een hele sterke nummer twee in bier in Zuid-Afrika en door de deal nummer een in Namibië”, zegt Van den Brink in een interview met ANP. De samenwerking geeft Heineken volgens de topman ook veel mogelijkheden om te kijken naar groeimogelijkheden in andere Afrikaanse landen, zoals Kenia, Tanzania, Botswana en Zambia, waar de brouwer tot nu toe kleine exportoperaties heeft. ABInBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, is sinds de overname van het van oorsprong Zuid-Afrikaanse SABMiller nog altijd de nummer een in Zuid-Afrika.
Het nieuwe bedrijf heeft volgens Van den Brink een waarde van ongeveer 4 miljard euro. Over de nieuwe naam van het bedrijf wordt volgens de topman nog nagedacht. Of de merknaam Heineken in de naam wordt verwerkt is nog niet duidelijk. Na overnames en samenwerkingsverbanden in onder meer Mexico, India en China blijft Heineken volgens de topman kijken naar verdere uitbreiding. Om de concurrentie niet op ideeën te brengen wilde de topman niet zeggen naar welke gebieden Heineken kijkt.