Ahold mikt op overname Schuitema
Ahold zint op nieuwe mogelijkheden om dochterbedrijf Schuitema over te halen tot samenwerking. Schuitema, bekend van de supermarktformule C1000, is voor meer dan 70 procent in handen van Ahold maar werkt volledig onafhankelijk van het moederbedrijf.
Ahold-topman Anders Moberg zei maandag in de Verenigde Staten tijdens een speciale bijeenkomst voor analisten en investeerders dat hij meer samenwerking wil met het dochterbedrijf. Daartoe worden alle opties bestudeerd. „Je moet ook kijken naar het belang van de aandeelhouders”, aldus de bestuursvoorzitter. Door gezamenlijk in te kopen en door samenwerking bij de distributie, kan Ahold de kosten drukken.
Het is niet de eerste keer dat Ahold een poging doet om Schuitema zover te krijgen dat het samenwerkt met het moederbedrijf. Ruim vijf jaar geleden ontstond hierover een opstootje en vorig jaar zei Moberg ook al dat Ahold en Schuitema meer een eenheid moeten vormen. „Soms moet je mensen overtuigen van de voordelen”, zei Moberg bij de aankondiging van zijn hernieuwde poging.
Toen Ahold het belang in Schuitema opbouwde, circa zestien jaar geleden, is afgesproken dat de supermarktketen onafhankelijk blijft. In 1988 riep Schuitema de hulp van Ahold in om een overname door het toenmalige Unigro te dwarsbomen. Daarop kocht Ahold 63 procent van de aandelen in Schuitema. Later bouwde het concern zijn belang verder uit.
Op dezelfde bijeenkomst liet topman Dick Boer van Albert Heijn zich tegenover het Algemeen Dagblad ontvallen dat de supermarktketen het aantal winkels in Nederland wil vergroten. Zo wil Albert Heijn te koop staande supers overnemen en kan het ook gebeuren dat wordt gekeken of „zelfstandige ondernemers van andere formules nog wel gelukkig zijn met hun huidige partner.” Daarbij wordt niet alleen gekeken naar C1000-winkels, maar ook naar vestigingen van Laurus (Super de Boer, Konmar en Edah).
Supermarktconcern Ahold heeft het boekhoudschandaal van bijna twee jaar geleden achter zich gelaten, meldde Moberg gisteren. De geplaagde keten wil weer een „gewoon” bedrijf zijn. Buiten de boekhoudfraude waren er volgens Moberg al eerder tekenen dat de bedrijfsvoering haperde. „De verschillende ketens werkten niet samen. Er werden wel veel bedrijven gekocht, maar daar gebeurde verder weinig mee.”
Bijna twee jaar geleden schrikte Ahold de wereld op met berichten over fraude. Bij dochter US Foodservice was geknoeid met inkoopkortingen, waardoor de winst 880 miljoen dollar lager uitkwam. Bij andere bedrijfsonderdelen, waaronder ICA in Zweden en Disco in Zuid-Amerika, waren illegale en geheime afspraken gemaakt.
Het management van het concern is sinds die tijd bijna geheel vervangen. Vanaf volgend jaar zijn alle verantwoordelijke bestuurders niet meer werkzaam bij de onderneming en kent de top nog drie mensen. Er is de afgelopen maanden veel tijd gestoken in onderhandelingen met justitie, beursautoriteiten en andere partijen. Hoewel al veel zaken zijn geschikt, komt er de komende jaren nog veel af op het bedrijf. Zo willen benadeelde beleggers genoegdoening.
Dat Ahold de zaken weer op de rails heeft, wil echter niet zeggen dat het bedrijf achterover kan leunen. Er zijn de komende jaren veel uitdagingen. „Ons doel is om onze concurrentiekracht te vergroten”, stelde Moberg. „De discountformules rukken op en dat is niet alleen in Europa, maar ook in de Verenigde Staten. De levensmiddelenindustrie heeft de afgelopen jaren te weinig actie ondernomen.”
De Europese Commissie heeft maandag goedkeuring verleend aan de verkoop van bijna 600 Spaanse Ahold-supermarkten aan het investeringsbedrijf Permira. De Commissie ziet geen problemen met mogelijke monopolies. De keten is de op zes na grootste van Spanje. Ahold had de verkoop in oktober afgerond om de schuldenlast te verminderen.