Verbetering: Aanwas nieuwe abonnees Disney+ gaat minder hard
De groei van streamingdienst Disney+ vertraagt. Entertainmentconcern Walt Disney meldt in zijn handelsupdate over het slotkwartaal van zijn boekjaar dat er 2,1 miljoen nieuwe abonnees bijkwamen. Dat betekent een toename van 1,8 procent in vergelijking met het vorige kwartaal. Topman Bob Chapek had eerder al gewaarschuwd voor de lagere aantallen, maar evengoed stelde hij marktkenners teleur. In april, mei en juni trok Disney+ welgeteld 12,4 miljoen extra abonnees. Momenteel telt Disney+ 118,1 miljoen betalende kijkers.
Chapek stond in de toelichting op de cijfers over het boekjaar uitgebreid stil bij de prestatie van Disney+. „Nu we de tweejarige verjaardag van Disney+ vieren, zijn we uiterst tevreden met het succes van onze streamingdiensten. Chapek sprak over 179 miljoen abonnementen in zijn totale Direct-to-Consumer -portfolio aan het einde van het fiscale jaar. Disney+ zag het aantal abonnees in een jaar tijd met 60 procent stijgen.
Qua omzet en winst wist Disney in het derde kwartaal van het jaar, het laatste van zijn boekjaar, niet te overtuigen. Het concern maakte de voorbije maanden 159 miljoen dollar winst, waar een jaar eerder nog een miljoenenverlies resteerde. Kenners hadden ook hier op meer gerekend.
Wel merkte Disney de heropening van de pretparken in de cijfers. De inkomsten van de themaparken en de productverkopen waren goed voor 5,5 miljard dollar aan opbrengsten. Dat was een jaar eerder nog 2,7 miljard dollar. Vooral de impact van de coronacrisis raakte de inkomsten destijds, vooral als gevolg van vele coronamaatregelen waardoor er minder bezoekers waren.