Primark zet in op verdere uitbreiding winkelbestand
Discountkledingketen Primark wil het aantal fysieke winkels met ongeveer een derde uitbreiden. De onderneming houdt ondanks de grote populariteit van shoppen online, die nog sterker werd tijdens de coronapandemie, vast aan zijn strategie van meer bakstenen filialen. Dit terwijl concurrenten zich juist meer en meer richten op de onlineverkoop.
Primark, dat onderdeel is van het Britse AB Foods, wil de komende vijf jaar het aantal filialen uitbreiden van 398 naar 530. Het gros van de nieuwe winkels zal in de Verenigde Staten geopend worden. Het winkelbestand daar moet van dertien filialen nu uitgebreid worden naar zestig winkels.
Primark is een van de weinige grote kledingketens die besloten heeft af te zien van onlineverkopen. De winkelexpansie vindt naast de VS ook in andere voor het bedrijf relatief nieuwe markten plaats als Spanje, Portugal, Italië en Frankrijk. Dat het bedrijf alleen fysiek verkoopt, maakt het uiterst gevoelig voor sluitingen van winkels als onderdeel van coronamaatregelen. Maar toen de winkels weer open mochten zette het herstel snel in. De keten wordt daarbij vooruitgeholpen door de bodemprijzen voor zijn artikelen.
Plannen voor een webshop heeft Primark ook niet. Het bedrijf investeert wel in het verbeteren van de website om meer van het kledingassortiment te laten zien. Ook wil het bedrijf klanten via de website informeren over de voorraden in winkels. Voor de aankomende feestdagenperiode zegt het bedrijf voldoende spullen in huis te hebben. De keten ziet ook geen noodzaak om de prijzen te verhogen vanwege de gestegen kosten en problemen in de leveringsketen.
Primark opende zijn eerste winkel in 1969 in Dublin. In 2008 kwam de keten naar Nederland. Op dit moment telt de keten meer dan twintig Nederlandse filialen. Het concern is actief in dertien verschillende landen in Europa en de VS.