Compensatie aan klanten drukt naar verwachting op resultaten ING
ING opent donderdag de boeken over het derde kwartaal. Het financiële concern heeft waarschijnlijk geprofiteerd van het herstel van de economie. Maar de resultaten zullen wel worden gedrukt door de compensatie die de bank onlangs aankondigde voor klanten die een te hoge rente hebben betaald op leningen.
Het concern heeft in totaal 180 miljoen euro opzijgezet voor het vergoeden van mensen met financiële producten waarbij de variabele rente bij nader inzien niet voldoende marktconform was. Dan gaat het ook om gespreid betalen op de creditcard en producten voor rood staan. ING kwam met de regeling naar aanleiding van een aantal uitspraken van klachteninstituut Kifid over de berekening van rente voor doorlopende kredieten bij andere banken. Hoeveel geld individuele klanten precies kunnen verwachten, is nog niet duidelijk.
In het tweede kwartaal trokken de resultaten van de bank al weer flink aan. Toen vervijfvoudigde de winst zelfs bijna ten opzichte van een jaar eerder. De winstsprong had alles te maken met de coronacrisis, want daar had ING in de vergelijkbare periode vorig jaar nog veel last van.
Dat laatste geldt in mindere mate ook voor het derde kwartaal. In het derde kwartaal van vorig jaar lag de winst nog beduidend onder het pre-crisisniveau. ING kondigde een jaar geleden ook nog een grote reorganisatie aan bij de zakenbank en de activiteiten voor consumenten in het buitenland. De bank is de laatste tijd sowieso veel bezig met reorganiseren. In maart werd bekend dat meer dan de helft van de Nederlandse bankkantoren wordt gesloten.