BMW boekt meer winst dankzij verkoop luxe en elektrische auto’s
BMW heeft het afgelopen kwartaal flink meer winst geboekt dankzij de gestegen verkoop van elektrische auto’s. De Duitse autofabrikant profiteerde er ook van dat er in verhouding meer luxere en dus duurdere voertuigen werden verkocht. Begin oktober maakte het concern al bekend dat het verwacht dit jaar meer geld te verdienen dan waar het eerder op rekende. Dat komt vooral door de hogere prijzen voor auto’s.
Het wereldwijde chiptekort zorgde er wel voor dat het bedrijf minder auto’s kon leveren. BMW liet al eerder weten dit jaar tot 90.000 auto’s minder te leveren vanwege het tekort aan halfgeleiders. Het concern verkocht in het derde kwartaal 593.000 voertuigen, 12 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
De omzet steeg desondanks met 4,5 procent naar 27,5 miljard euro. Daarmee doet BMW het beter dan de meeste autofabrikanten, waarvan de omzet vaak daalde. De nettowinst groeide met 42 procent naar 2,6 miljard euro.
Dat komt onder meer doordat er een stuk meer Rolls Royce’s werden verkocht. In het derde kwartaal werden in totaal 1329 van de luxe auto’s afgeleverd, op jaarbasis 22 procent meer. BMW verkocht ook 78.332 elektrische voertuigen, 43 procent meer dan vorig jaar.