Creatief alternatief voor Golf en Focus
De Citroën C4 is een verademing te midden van geduchte uitdagers als Volkswagen Golf en Ford Focus, maar vooral ten opzichte van zijn voorganger, de Xsara. Met een tweede plaats greep Citroën met de wagen net naast de titel ”Auto van het Jaar 2005”. De boodschap was echter helder: de C4 staat zijn mannetje.
De nieuwe Citroën C4 is de langverwachte opvolger van de Xsara. Deze min of meer gekloonde Peugeot 307 is op de keper beschouwd helemaal geen verkeerde auto, maar hij is wel omgegeven door een dufheid die niets te maken heeft met de tijden waarin Citroën auto’s als de Ami, DS, GSA, GS, BX, CX en XM de fabrieken uitreed.
Begin jaren negentig kwam de klad in de creativiteit, vanwege het strakke regime van de toenmalige directie van PSA, het concern waarvan Peugeot en Citroën deel uitmaken. Gedreven door economische motieven als kostenbeheersing en benutting van schaalvoordelen werd er grote nadruk gelegd op de technische synergie tussen de beide merken zonder de zorgvuldig opgebouwde verschillen in merkbeleving te koesteren. De gevolgen van dit beleid pakten vooral voor het eigenzinnige Citroën nadelig uit. Auto’s als de Saxo en de Xsara waren op de gemiddelde smaak van de massa afgestemd en weken daardoor nauwelijks af van de Peugeots 106 en 306.
Haast frivool
Het tij is echter gekeerd en sinds een aantal jaren heeft Citroën weer voldoende bewegingsvrijheid om auto’s als C5, C3, C3 Pluriël en C2 op de markt te brengen. En nu de C4. Een paar maanden geleden verschenen de beelden van de volgend jaar te verwachten C6 in de media, die bevestigen dat de creativiteit bij Citroën terug is.
De C4 is een bijzonder opvallende en fraaie verschijning. Vooral de driedeurs Coupé is een aandachtstrekker van formaat. De beproefde vijfdeurs is wat conservatiever gestileerd, maar naast een nieuwe Ford Focus of Volkswagen Golf is de Fransoos onderscheidend en fris, haast frivool zelfs.
Onderhuids deelt de C4 veel met de Peugeot 307. Platform en motoren komen overeen. De vijfdeurs C4 is leverbaar met zes verschillende motoren, waaronder twee diesels. Beide common rail turbodiesels heeft PSA in samenwerking met Ford ontwikkeld. De 138 pk sterke 2,0 liter zestienklepper komen we daardoor ook tegen in de Ford Focus, Volvo S40 en de Peugeots 307 en 407. Het is een fijne machine die prachtig loopt en over de gehele linie uitstekend bij de les is. De topsnelheid bedraagt 207 km/u, terwijl voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u 10,5 seconden nodig zijn.
De krachtbron is niet de stilste in zijn soort, maar het geluidsniveau is absoluut niet storend. Zeker niet omdat door het gelaagde glas de hoeveelheid geluid van buiten effectief is gereduceerd. Het brandstofverbruik is met een gemiddelde score van 1 op 17,4 aangenaam laag.
Mooi direct
Hoewel de C4 zijn onderstel met de Peugeot 307 deelt, is het karakter ervan niet hetzelfde. Citroën heeft geprobeerd om de C4 een onderscheidend weggedrag te geven en is daar overtuigend in geslaagd. De C4 is een comfortabele auto waarvan het onderstel onregelmatigheden in het wegdek prima weet weg te filteren.
Anders dan Citroëns van vroeger is de C4 allesbehalve soft en zweverig. De auto voelt goed aan en toont zich in bochten beheersbaar en stabiel. De C4 rijdt niet zo strak als de nieuwe Ford Focus, maar maakt toch een prima indruk. De besturing werkt mooi direct en van onderstuur in bochten is pas laat sprake. Wat meer gevoel zou mooi zijn, hoewel de meer op comfort ingestelde automobilist zich niet tekortgedaan zal voelen. De remmen en de handgeschakelde zesversnellingsbak zijn van prima kwaliteit en functioneren navenant.
Het interieur van de nieuwe C4 is net zo opvallend als de buitenkant en ademt een sfeer van vooruitgang zonder kilheid. Meest opvallende detail is het stuurwiel. Het centrum daarvan is gefixeerd op het dashboard terwijl de rand vrij om het hart beweegt. Het lijkt vreemder dan het is, want in de praktijk heb je geen moment het idee dat er iets onnatuurlijks gebeurt. Het voordeel van deze constructie is dat de airbag beter vormgegeven kon worden en dat Citroën gemakkelijk meer knoppen en toetsen in het stuurwiel kon onderbrengen. Verder is er een centrale digitale unit midden op het dashboard geplaatst. Hierin worden de relevante gegevens over snelheid, motortemperatuur en brandstofniveau weergegeven. Vreemd genoeg is de toerenteller weer in een smal display op de stuurkolom ondergebracht.
Mindere stoelen
Hoewel de bouwkwaliteit van het geheel zeer goed is, kan er op de ergonomie wel het een en ander worden afgedongen. Zo vragen de knoppen op het stuurwiel enige studie. Opvallend is dat de klimaatregeling behoorlijk veel moeite heeft om bij vochtig weer de ramen te ontwasemen. De C4 biedt veel binnenruimte en lekker veel bakken en vakken om je spullen op te bergen. De stoelen charmeren wat minder. Ze zijn weliswaar lekker stevig maar ondersteunen de ledematen te weinig. Bovendien is de verstelling niet optimaal.
De nieuwe Citroën C4 is een serieuze auto. Ze geldt als een volwaardig alternatief voor auto’s als de Volkswagen Golf en Ford Focus. De C4 is een originele verschijning die goed rijdt, prima is uitgerust en mooi is afgewerkt. De prijzen zijn eveneens competitief. Hier en daar is er ruimte voor verbetering maar in zijn totaliteit heeft Citroën een knappe en vooral onderscheidende auto neergezet.
Citroën C4 Berline 2.0 HDiF Exclusive
Techniek:
Cilinderinhoud: 1997 cc; maximumvermogen: 100 kW/136 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 320 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,5 seconden; topsnelheid: 207 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4260 mm; breedte: 1964 mm; hoogte: 1471 mm; wielbasis: 2608 mm; gewicht: 1356 kilogram; inhoud bagageruimte: 350 liter; brandstoftank: 60 liter; Citroën C4 Berline 1.4 16V Ligne Séduction: 17.990 euro, Citroën C4 Berline 2.0 HDiF Exclusive: 31.580 euro
Waardering
Min: motorgeluid, stoelen
Alternatieven
BMW 118d Executive: 31.500 euro
De krapste en minst krachtige van het kwartet. Maar wel een echte BMW. Dankzij achterwielaandrijving en BMW-’genen’ een indrukwekkende auto. De 122 pk sterke 2,0 liter diesel komt niet tekort hoewel een 120d nog leuker is.
Ford Focus 2.0 TDCi Ghia: 29.195 euro
Rijdt bijna zo goed als de BMW. Is groter, luxer en goedkoper maar vooral veel gewoner dan de BMW. Past prima in het rijtje Golf en C4. Is niet zo spannend gestileerd als zijn voorganger en geen partij voor de C4-lijnen.
Volkswagen Golf 2.0 TDI Comfortline: 30.540 euro
De Golf is de auto voor de risicolozen die wel de kwaliteit maar niet de originaliteit willen hebben. Kiezen voor zowel de BMW als de Ford en vooral voor de Citroën getuigt van lef die de Volkswagen-fan ontbeert. Aan de andere kant, een Golf is altijd goed. Zeker met zo’n 140 pk sterke TDI onder de kap.