NS-baas op weg naar Glasgow: trein is duurzaam, investeer erin
President-directeur van NS Marjan Rintel pleit onderweg naar de klimaattop COP26 in Glasgow voor serieuze investeringen in het spoor. „Het is toch gek dat alle aandacht uitgaat naar de problemen en niet naar de oplossingen. Duurzame mobiliteit bestaat al, daar moeten we extra moeite in stoppen. Wij zijn onderdeel van de oplossing”, zegt ze in de trein van Londen naar Glasgow.
Rintel vindt dat zeker voor de relatief korte afstanden de trein een grotere rol moet krijgen. Dat vinden ook andere spoorbedrijven, zoals spoorbeheerder ProRail, de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, de Belgische spoorwegen en Eurostar, dat de verbinding tussen Amsterdam en Londen onderhoudt.
„Treinen zijn de meeste duurzame manier van transport die er is. Ze vermijden nu al miljoenen tonnen aan CO2-uitstoot”, schrijven ze in een gezamenlijke verklaring. De sector roept wereldleiders die klimaatverandering willen beperken op tot meer ambitie. Het spoor zou een „centralere rol” moeten krijgen in het tegengaan van CO2-uitstoot en daarmee in het beperken van de opwarming van de aarde, vinden ze.
De bedrijven zijn zelf onder meer van plan om het aantal treinen op de lijn tussen Amsterdam en Londen uit te breiden tot vijf per dag, beide kanten op. Nu gaan dagelijks twee rechtstreekse treinen. Rond 2025 hopen ze op 1,2 miljoen passagiers per jaar. Verder is de sector aan het onderzoeken of de komende jaren meer directe treinroutes geopend kunnen worden in Europa.
Hoog op de lijst van NS-baas Rintel staat een snelle verbinding tussen Nederland en Berlijn. Anders dan met Parijs is die er nog niet. „Het geld is er niet. Daarvoor zou echt iemand met lef moeten opstaan.” Nu duurt de reis naar Berlijn nog 6,5 uur. „Dan gaan mensen vliegen.” Om de verbinding echt goed te maken, is veel werk nodig aan beide kanten van de grens. Aan de Duitse kant wordt al gewerkt aan een betere lijn tussen het westen en de hoofdstad. Aan de Nederlandse zijde zou Rintel graag een spoorverbreding zien tussen Amsterdam en de Duitse grens. Hoe sneller daartoe besloten wordt, hoe beter wat haar betreft. „Aan de aanleg ben je zo 10 jaar kwijt.”
Zelfverklaard „treinengek” Wim van de Camp, die door de overheid is aangesteld als ambassadeur van het Europees jaar van het spoor, vindt ook dat er „gewoon te weinig infrastructuur is”. Hij wijst erop dat het ‘speelveld’ tussen de luchtvaart en het spoor niet gelijk is. Ook andere bestuurders in de spoorsector storen zich eraan dat de luchtvaart nog volop financieel wordt ontzien. „Zolang je voor 25 euro naar Nice kunt vliegen, komen we er niet”, zegt Van de Camp. „Het mag pijn gaan doen, anders halen we de 1,5 graad niet”, verwijst hij naar het streven om de opwarming tot 1,5 graad te beperken.