Luchtvaartmaatschappijen boos over hogere kosten op Schiphol
Luchtvaartmaatschappijen hebben boos gereageerd op de hogere kosten die Schiphol bij ze in rekening wil brengen voor het mogen starten en landen op de Amsterdamse luchthaven. De zogeheten haventarieven gaan tot eind maart 2025 in drie stappen met 37 procent omhoog om klappen van de coronapandemie op te vangen. De Nederlandse brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen BARIN noemt dit een oneerlijke verdeling van de lasten.
De Nederlandse belangenclub reageerde eerder al teleurgesteld op het voornemen van Schiphol om de havengelden in de komende drie jaar met zo’n 40 procent te verhogen. De vrijdag aangekondigde verlaging stelt volgens BARIN-voorzitter Marnix Fruitema nauwelijks iets voor. Dat verbaast hem, omdat er wel gesprekken zijn geweest met vliegmaatschappijen over de kwestie. KLM, dat Schiphol als thuisbasis heeft, noemt de tariefsverhoging „buitenproportioneel en onverstandig” omdat ze het prille herstel in de kiem dreigen te smoren.
KLM stapt naar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om de beslissing aan te vechten. Ook BARIN en budgetvlieger easyJet overwegen dat.
Schiphol zegt dat de hogere tarieven nodig zijn vanwege de coronacrisis. Doordat er veel minder reizigers waren tijdens de pandemie loopt het vliegveld volgens eigen schattingen 1,6 miljard euro aan inkomsten mis over de jaren 2020 en 2021. De hogere havengelden zijn nodig om financieel gezond te worden, zegt financieel topman Robert Carsouw.
Volgens Carsouw is Schiphol van de grote Europese luchthavens nog altijd veruit de goedkoopste. Dat komt doordat havengelden in Nederland zijn gereguleerd, waardoor ze in betere tijden niet zomaar omhoog mogen. „De essentie is dat we in goede tijden geen geld mogen verdienen, maar in slechte tijden mogen we ook geen verliezen lijden.”
EasyJet rekent voor dat passagiers op Schiphol in 2024 ruim 40 euro kwijt zullen zijn aan heffingen bovenop de normale ticketprijs. Carsouw stelt dat het gemiddeld om 38 euro gaat, zo’n 10 euro meer dan nu, mits maatschappijen alles doorberekenen aan klanten.
Schiphol kondigde ook maatregelen aan voor verduurzaming. Zo moeten luchtvaartmaatschappijen per kilogram stikstof die ze uitstoten tijdens het landen of opstijgen 4 euro betalen. Tegenover die heffing staat een beloning voor het gebruik van duurzamere brandstof. Voor elke ton biobrandstof of synthetische brandstof die luchtvaartmaatschappijen op de Amsterdamse luchthaven tanken krijgen ze respectievelijk 500 euro en 1000 euro.