Unilever verhoogt prijzen fors
Boodschappen zullen de komende tijd veel meer gaan kosten, maar hoe veel is nog niet duidelijk. Unilever heeft de prijzen in het derde kwartaal namelijk met 4,1 procent verhoogd, maakte de multinational donderdag bekend.
Het bedrijf neemt de maatregel omdat het zelf ook te maken heeft met hogere kosten en beperkingen van de coronapandemie zoals lockdowns, waardoor het productieniveau in sommige Aziatische landen nog niet op dat van voor corona is. In landen die wel weer op het niveau van voor de pandemie zitten, stijgen de prijzen van grondstoffen omdat de vraag hoog is.
Omdat Unilever verwacht dat de kosteninflatie ook volgend jaar zal blijven toenemen, zullen ook de prijzen verder omhoog gaan, zegt topman Alan Jope. „We hebben hierop gereageerd en zullen dat blijven doen door middel van passende prijsacties en een reeks van productiviteitsmaatregelen.”
De hoge vraag naar grondstoffen heeft te maken met een aantrekkende economie na een periode met veel coronabeperkingen, legt woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond uit. „Bovendien zijn de energieprijzen erg hoog, en daar hebben fabrikanten ook last van. De consument zal in de supermarkt zeker wat gaan merken van de hoge grondstof- en energieprijzen, maar hoeveel is nog onduidelijk.”
Speling
Of boodschappen betaalbaar blijven is niet te zeggen, maar daar zit wel wat speling in, zegt Donat. „Consumenten kunnen in plaats van producten met en merk gaan voor merkloze artikelen. En sowieso hangt het af van iemands persoonlijke financiële situatie. Er zijn nu ook mensen die hun boodschappen niet kunnen betalen en daarom naar de voedselbank gaan.”
Stijgende prijzen doen zich niet alleen voor in de detailhandel. Ook de energiebranche heeft ermee te maken. Over die steeds hogere bedragen krijgt de Consumentenbond veel vragen, zegt Donat. „Mensen vragen tips over hoe ze moeten besparen, of ze moeten overstappen of hoe ze hun huis moeten isoleren.” Met stijgende prijzen in de supermarkt is het volgens Donat moeilijker om tips te geven hoe mensen kunnen besparen. Maar er is sowieso één tip die interessant is, zegt ze: „Het tegengaan van voedselverspilling. Dat is aantrekkelijk.”