Cubaanse christenen bundelen krachten tegen „genderideologie” op scholen
In Cuba houdt de campagne ”Naar school, maar zonder genderideologie” de gemoederen danig bezig. Daniël Hofkamp van de Spaanse persdienst Protestante Digital ging op onderzoek uit. Hij vroeg de coördinator van de campagne, de chirurg dr. Oscar Rivero, waarom de autoriteiten niet reageren, hoewel inmiddels 140.000 Cubanen de petitie getekend hebben.
Zonder steun van de officiële media lukte het de initiatiefnemers al snel om 140.000 steunbetuigingen te verzamelen. Na lezing van een manifest tekenden verontruste ouders en anderen protest aan tegen resolutie 16/2021 van de regering. Die resolutie beoogt schoolonderwijs over seksualiteit met de genderideologie als uitgangspunt. „Onze kinderen worden zo ondergedompeld in een ideologie die wij niet delen”, zegt dr. Oscar Rivero.
Zelden heeft een burgerbeweging zo’n brede steun van de Cubaanse samenleving gekregen, ondanks de slechtere communicatiemogelijkheden vanwege corona. Daarom hoopt Rivero dat de overheid en internationale instellingen kennis zullen nemen van dit signaal.
Bij wie kwam het initiatief voor uw campagne vandaan?
Rivero is er heel stellig over dat het initiatief uit de burgerij kwam: ouders, christenen en niet-christenen, die kennisnamen van resolutie 16/2021, zeiden: „Wij willen niet dat onze kinderen dit te verwerken krijgen.”
Rivero: „Deze resolutie is nooit gepubliceerd in het staatsblad, zoals de Grondwet vereist. Leerkrachten werden intussen al wel klaargestoomd om dit type onderwijs te kunnen geven.” Hij vervolgt: „Maar voor God blijft niets verborgen. En toen wij er ook achter kwamen, hebben wij ons manifest bij de minister van Onderwijs ingediend en duizenden steunbetuigingen in het vooruitzicht gesteld.”
Wat zijn, denkt u, de gevaren van het onderwijs volgens de genderideologie?
„Het invoeren van deze genderideologie is geen toevallige gebeurtenis. Al in 2011 zijn bepaalde aspecten ervan geïntroduceerd. Het is geen ideologie, zegt de regering, maar in deze benadering zit het venijn. De doelstellingen van die norm uit 2011 zijn overigens niet gehaald.
In 2018 werd echter een nationaal congres over seksuele voorlichting gehouden. Het was uitsluitend gewijd aan de rol die genderideologie in het onderwijs moet spelen. We zagen dus al het dreigende gevaar van indoctrinatie. In 2019 werd de nieuwe Grondwet goedgekeurd. Het idee van een huwelijk tussen personen van gelijk geslacht haalde het toen niet. Een volksraadpleging eind dit jaar heeft daarover het laatste woord.
Het grote gevaar dat we zien, is dat de staat de rol van ouders bij de gezinsopvoeding vervangt door een onhoudbare, niet-wetenschappelijke indoctrinatie. Men wil afrekenen met het huwelijk en het gezin als kern.
Soms realiseren ouders zich niet aan wat voor ideologie van overseksualisering onze kinderen en adolescenten worden onderworpen. Deze ideologie wil de basis van de liefde, die de gezinnen in stand houdt, vervangen door een concept van genitale seks, en dat concept vanaf zeer jeugdige leeftijd doordrukken. Met de genderideologie worden tal van gevaren, perversiteiten zelfs, geïntroduceerd.
Wij geloven dat wie het huwelijk afschaft, ook het gezin afschaft en de samenleving tot ontbinding brengt. Het maakt allemaal deel uit van de strategie van de globalistische agenda. We geloven dat we de waarheid moeten zoeken en kennen, die ons zal bevrijden, zoals de Bijbel zegt.”
Hoe hebt u zo veel mensen weten te motiveren?
„We hebben dat met grote omzichtigheid moeten doen, vanwege de context waarin we in Cuba leven. Het zal niemand verrassen dat ik door de autoriteiten op het matje geroepen ben. Zelf heb ik me steeds als aanspreekpunt opgeworpen, zodat organisatoren en vrijwilligers anoniem hun werk konden doen. We kregen de steun van meer dan twintig christelijke denominaties. Ook de Katholieke Kerk schaarde zich achter ons initiatief. Het christelijke volksdeel bundelde als nooit tevoren de krachten om onze kinderen te beschermen.”
Hoe heeft de Cubaanse regering gereageerd?
„Dezer dagen heeft het ministerie van Onderwijs meegedeeld de uitvoering van resolutie 16/2021 uit te stellen, een dubbelzinnige uitdrukking. We hebben gesprekken gehad met staatssecretarissen van Onderwijs. Zij zijn bang dat we de bevolking niet alleen voor deze kwestie willen mobiliseren, maar ook om te protesteren tegen de voorgenomen mogelijkheden tot verbintenissen tussen mensen van hetzelfde geslacht.
De regering heeft onze campagne dood willen zwijgen. Ze kunnen de handtekeningen niet in ontvangst nemen, want dan zou blijken hoe groot de steun vanuit de bevolking is. Toch hopen wij op een audiëntie door de parlementaire onderwijscommissie. Ook hebben wij onze president en de nationale vertegenwoordigers van Unesco en Unicef benaderd. Maar niemand heeft gereageerd. Desondanks blijven we erop vertrouwen dat meer internationale aandacht voor ons initiatief leidt tot een officieel gesprek met onze regering.”
Hoe zou u de insteek van het onderwijs in normen en waarden op de Cubaanse scholen willen omschrijven?
„Ons leven wordt geleid door waarden; dat begint in het gezin. De school zorgt voor algemene vorming, maar de school draagt ook waarden over. Sommige pedagogen beweren dat een kind allerlei normen en waarden later gemakkelijk van zich afschudt. Maar ik geloof dat het geleerde een kind bijblijft. We maken thans echter een crisis door: elementaire rechten worden niet gerespecteerd. Wat is het belangrijkste in het patroon van normen en waarden? Respect voor het individu. En nu zie je dat een dier soms hoger wordt geacht dan een mens. Mensen in Cuba worden niet gerespecteerd, ze hebben geen recht op vrijheid in de breedste zin van het woord, zoals de vrijheid van meningsuiting.
Een van de waarden die op het spel staan, is die van het verzet: vanwege de huidige situatie willen jongeren niet in Cuba blijven, ze denken erover om te vertrekken vanwege de economische, politieke en morele situatie. Het voortbestaan van de Cubaanse samenleving loopt gevaar. En die crisis in normen en waarden begint al bij de jeugd. Onze campagne wil onderstrepen dat wij als ouders het recht hebben, zoals uitgesproken in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, om zelf het type onderwijs te kiezen dat onze kinderen zullen krijgen.”
Klik hier voor het Spaanstalige interview.