Economie

Boeren ‘bezetten’ Neude met brunch

”Onze boeren, ons voedsel”, staat er met grote letters op een spandoek. We hebben goud in handen, vindt Hans van der Wind van fruitbedrijf Landrust uit Werkhoven. En dat moet heel Nederland weten.

Gert Janssen
14 October 2021 18:50
Fruitteler Hans van der Wind uit Werkhoven in de provincie Utrecht zet woensdag zijn fruit klaar voor de Boer & Burger Brunch (BBB) vrijdagmiddag op de Neude in Utrecht. beeld VidiPhoto
Fruitteler Hans van der Wind uit Werkhoven in de provincie Utrecht zet woensdag zijn fruit klaar voor de Boer & Burger Brunch (BBB) vrijdagmiddag op de Neude in Utrecht. beeld VidiPhoto

Samen met zijn collegavoedselproducenten van boerenorganisatie Agractie, Trotse Jonge Boeren en Team Agro zorgt de appel- en perenkweker er voor dat de winkelende consument vrijdag in de Utrechtse binnenstad niets tekort komt. Het publiek kan op de Neude dan uitgebreid proeven van puur Hollands en lokaal geteelde producten. En dat is niet alleen wat groeit en bloeit, maar ook wat uit het water wordt opgevist. De visserijsector is namelijk eveneens vertegenwoordigd op de zogeheten Boer & Burger Brunch (BBB).

Terwijl de fruitoogst in volle gang is en pluktreintjes over het erf van de fruitteler uit het Kromme Rijngebied rijden, is hij ook nog eens druk in de weer met de boerenbrunch. Het megaspektakel kost namelijk de nodige organisatie. Van der Wind teelt 30 hectare fruit, voornamelijk conference en elstar. Zelf levert hij twee grote fruitbakken met appels en peren voor de BBB. Zes andere fruittelers uit de regio doen evenzo een duit in het zakje.

Consumentenactie

In totaal zijn er 50 boeren, telers en vissers die samen 55 kramen bemannen op het Neudeplein vrijdagmiddag, vertelt melkveehouder Teus van der Wind uit Woudenberg. Hij is een van de organisatoren van de consumentenactie die twee jaar geleden in Amsterdam voor het eerst werd gehouden. Vorig jaar kon het evenement vanwege de coronamaatregelen niet doorgaan. Volgens de Woudenbergse boer zijn daarnaast nog eens 200 vrijwilligers bereid gevonden om te helpen met het uitdelen van het voedsel. Fruit, vis, kaas, hamburgers, kip, melk, vruchtensap, enzovoort. Alles wordt gratis verstrekt. „Maar op is op. En als er wat overblijft gaat het naar de voedselbank. Er wordt niets verspild.”

Connectie

Belangrijkste doel van het evenement is „het leggen van een connectie tussen boer en burger. Veel mensen hebben nog nooit een boer gesproken of gezien. Daarnaast willen we ook de duurzaamheid van het Nederlandse product benadrukken. Zie ons als een soort kringloopsector. Afval uit de industrie -denk aan perspulp van bieten en bierbostel uit brouwerijen- verwerken wij tot hoogwaardige eiwitten en vlees. Boeren gebruiken het als veevoer. Zo wordt miljoenen bespaard aan afvalverwerking.”

Volgens de melkveehouder is de campagne vrijdag zeker niet bedoeld als goedmakertje voor de wat minder burgervriendelijke acties van Farmers Defence Force die de komende weken worden verwacht. „Zeker niet! Wij proberen vooral te laten zien hoe duurzaam boeren en telers produceren en met cijfers en onderzoek aan te tonen dat er een eenzijdig beeld van ons wordt geschetst in media in politiek.”

Zijn broer, fruitteler Hans van der Wind, zal vrijdag vooral het verhaal vanuit de fruitsector benadrukken. „Nederland kent de meest duurzame telers ter wereld en we hanteren de hoogste standaard op het gebied van voedselveiligheid. Bovendien, voedselzekerheid is de basis van onze welvaart.

Buitenland

Probleem is dat supermarkten vaak kiezen voor een goedkoper product uit het buitenland omdat ze daar meer op kunnen verdienen. Daarom laten we vrijdag ons verhaal horen en wijzen de mensen er op te dat ons eigen product niet alleen gezonder is, maar ook beter voor het klimaat. Iedere hectare fruit vangt jaarlijks 10.000 kilo CO2 af.”

> agractie.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer