Economie

Bedrijfskleding: beter en modieuzer

Bedrijfs- en werkkleding is in relatief korte tijd moderner en beter geworden. De klassieke werkkleding, zoals de blauwe overall, is vrijwel verdwenen op de werkplaats.

ANP
26 November 2004 10:54Gewijzigd op 14 November 2020 01:55

Dat werd donderdag duidelijk tijdens de uitreiking van de fashion awards in Garderen van brancheorganisatie Holland Career & Workwear.

Hoekloos en Nuon wonnen respectievelijk de prijs voor werkkleding in een bedrijf met minder dan honderd personeelsleden en meer dan honderd werknemers in dienst. Het Lloyd Hotel met zijn minder dan honderd personeelsleden won de prijs voor bedrijfskleding en de Efteling kreeg die prijs voor bedrijven met meer dan honderd mensen in dienst. De beoordeling kwam van zowel het publiek als een vakjury, die bestond uit couturier Frans Molenaar, directeur Pauline Terreehorst van het Amsterdam Fashion Institute en directeur Marc van Winden van Apex marketing en communicatie.

„De kleding wordt modieuzer, vlotter en beter van kwaliteit omdat bedrijven het steeds belangrijker vinden om zich op die manier een gezicht te geven. Het heeft alles te maken met ’branding’. Sinds bedrijven daarmee bezig zijn, is bedrijfs- en werkkleding daar een onderdeel van geworden”, verklaart Terreehorst de belangstelling bij bedrijven voor meer geüniformeerde kleding. Het zal volgens haar niet lang meer duren voordat de stoffen in deze kleding intelligenter worden.

Ze vermoedt dat binnen vijf à tien jaar warmte en kou via stoffen is te regelen of dat er wellicht een toetsenbord is verwerkt in de mouw van een monteur. „De mogelijkheden daartoe worden steeds groter. De technologie is in stoffen steeds beter te verwerken”, aldus Terreehorst.

In de sector van de bedrijfs- en werkkleding gaat jaarlijks 280 miljoen euro om, vertelt Herman ter Meer, president van de HCW brancheorganisatie. De veertig leden in die club zijn goed voor ongeveer 75 procent van de markt in beroepskleding. De grootste omzet van 90 miljoen euro wordt gehaald in bedrijfskleding. Ter Meer stelt dat de hoogwaardige bedrijven in Nederland andere eisen aan werkkleding zijn gaan stellen en dat om die reden zijn collega’s een andere koers zijn gaan varen. Ter Meer: „De klassieke snit heeft plaats gemaakt voor de moderne.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer