Steeds meer schone voertuigen klaar om de weg op te gaan
Nu domineren de verbrandingsmotoren nog de Nederlandse wegen, maar schone alternatieven zijn in opmars. Op de Zero Emission-beurs in Den Bosch wordt duidelijk hoe sterk voertuigen zonder uitstoot de laatste jaren doorontwikkeld zijn, inmiddels ook in het zwaardere segment. Schoon transport zal de komende jaren zeker niet beperkt blijven tot kleine elektrische wagentjes om boodschappen te bezorgen bij mensen thuis.
Van sportieve bolides op zonne-energie tot zware trucks met een accu of waterstofmotor. Voor vrijwel ieder voertuigtype bestaat wel een variant die de lucht niet vervuilt. Wie een idee wil krijgen van de stand van zaken, kan dezer dagen terecht in de Brabanthallen, waar tal van producenten hun technische hoogstandjes laten zien.
Op de beurs staan zowel kleine als grote spelers. Mercedes is er bijvoorbeeld aanwezig met zijn volledig elektrische eActros truck, die tot 200 kilometer op een lading kan rijden. Even verderop staat een van de eerste trucks van het Zweedse Volta, de Zero, die ongeveer even ver komt. Na de eerste vloot van proefvoertuigen hoopt het bedrijf de productie op te schroeven, met een gehoopte productie van 27.000 stuks in 2025.
Ook in Nederland zijn diverse producenten bezig met voertuigen die op waterstof of elektriciteit rijden. De sportieve Lightyear One bijvoorbeeld, die een deel van zijn eigen stroom opwekt met een dak vol zonnecellen. „We hebben alles ingezet op efficiëntie”, vertelt Kevin Vos van producent Lightyear. „De auto is zo licht en aerodynamisch mogelijk en de motoren zitten in de wielen”, schetst hij.
Het bedrijf uit Helmond komt voort uit het team van de TU Eindhoven dat vier keer de Solar Challenge won, een internationale race met auto’s op zonne-energie. Inmiddels werken er zo’n driehonderd mensen. Volgend jaar zijn de eerste exemplaren voor de verkoop klaar. Die worden geproduceerd in een Finse fabriek. Op een zomerse dag in Nederland kan het voertuig volgens de makers 50 tot 70 kilometer rijden op de zelf opgewekte stroom. De rest kan worden bijgeladen. Op een testcircuit reed de wagen op één lading 710 kilometer. Voor al die eigenschappen moet fors worden betaald: de prijs begint bij 150.000 euro.
Makers van zwaardere voertuigen zetten ook veel in op waterstof. Max Holthausen bijvoorbeeld, directeur van de Europese tak van Hyzon Motors. Hij staat op de beurs met een zogeheten kolkenzuiger. Dat is een forse vrachtwagen met een tank en een zuigarm. Anders dan de meeste van zijn soortgenoten, die op diesel rijden, is dit exemplaar schoon voor zijn omgeving. „We gebruiken als basis een chassis van DAF, dat voorzien we van een aandrijflijn, een brandstofcel en een waterstofopslag”, legt Holthausen uit. „Deze kolkenzuiger hebben we gemaakt voor de gemeente Rotterdam. Maar als je een betonwagen of een vuilniswagen wilt, dan kan dat net zo goed.”