Merwede-Lingelijn lijkt te zijn gered
De Merwede-Lingelijn lijkt gered. Op 9 december ondertekenen de gemeenten langs de spoorlijn en de provincie Zuid-Holland een verklaring waarin wordt uitgesproken dat het de bedoeling is van de betrokken partijen om de lijn in stand te houden.
„Een gunstige ontwikkeling voor het openbaar vervoer in de regio”, liet de Leerdamse wethouder H. van ’t Pad donderdag weten. Als gevolg van rijksbeleid stoten de Nederlandse Spoorwegen de lijn -die Dordrecht met Geldermalsen verbindt- af. Lange tijd gingen er geruchten dat dit tevens het einde van de spoorlijn zou betekenen.
Het komend halfjaar gaan de provincie en de steden Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Giessenlanden, Leerdam en Geldermalsen de plannen verder uitwerken. Het is de bedoeling om de bestaande haltes te behouden. Volgens Van ’t Pad wordt zelfs onderzocht of er in Leerdam-West, Gorinchem en tussen Sliedrecht en Papendrecht extra stopplaatsen kunnen worden gerealiseerd. De kans bestaat dat de lijn wordt voortgezet in de vorm van een lighttrain. Deze variant is compacter en goedkoper dan een gewone trein en kan veel sneller optrekken en stoppen.
Het is de bedoeling van de betrokkenen dat het totale openbaar vervoer in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden en de Drechtsteden bij één partij wordt ondergebracht. Deze maatschappij wordt dan verantwoordelijk voor het trein- en busvervoer. Voordeel is dat er op deze manier betere afspraken gemaakt kunnen worden voor aansluitende dienstregelingen.
Een soortgelijke aanpak draait al met veel succes in de Achterhoek. Het nieuwe concept zou per 1 januari 2007 van start kunnen gaan. De NS stopt echter al in april 2005 met de exploitatie van de Merwede-Lingelijn. In de tussenliggende periode moet voor overbrugging worden gezorgd.