ANBO: ING maakt bankieren vooral duurder voor ouderen
Klanten die niet of weinig internetbankieren, moeten vanaf januari veel meer betalen bij ING. Vooral ouderen zijn hiervan de dupe, merkt ouderenbond ANBO. Hoewel het om relatief kleine bedragen gaat, vindt de seniorenorganisatie dat ING „te weinig oog heeft voor de oudere klanten”.
„Per jaar gaat het misschien niet om een heel groot bedrag, maar deze stijgende lijn in kosten voor papieren dienstverlening is al jaren gaande. Op 1 juli verhoogde ING de tarieven ook al”, aldus ANBO. Bij ING betalen klanten bij de goedkopere pakketten vanaf januari 1,25 euro voor een maandelijks papieren afschrift, dat was 0,75 euro. ING-klanten die meer dan tien acceptgiro’s per jaar gebruiken, zijn straks 50 procent duurder uit. Ze gaan 75 cent per acceptgiro betalen.
Daarnaast vindt de ANBO dat ING zich met de tariefsverhogingen niet aan de afspraken houdt die gemaakt zijn in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). In opdracht van De Nederlandsche Bank (DNB) heeft onderzoeksbureau McKinsey onderzoek gedaan naar de infrastructuur van cash en alle bij het MOB aangesloten partijen bekijken samen hoe de toekomst van contant geld eruit ziet. De afspraak was dat de banken tijdens de duur van dat overleg geen tariefswijzigingen zouden doorvoeren, wat ING dus wel doet vanaf januari. ING zegt in een reactie het niet eens te zijn met deze conclusie, de bank vindt dat de wijzigingen niet onder de afspraken van het MOB vallen.
Verder vindt ANBO het geen goede ontwikkeling dat ABN AMRO en de Rabobank klanten sinds een aantal maanden laten betalen voor het opnemen van contant geld bij geldautomaten die niet van ‘Geldmaat’ zijn, een samenwerking tussen ABN, Rabobank en ING. De seniorenorganisatie vraagt zich af waarom de banken „het voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, steeds duurder moeten maken”.