Binnenland

Bedrijfs– en werkkleding modieuzer en sterker

Bedrijfskleding en werkkleding is in relatief korte tijd moderner en kwalitatief beter geworden. De klassieke werkkleding, zoals de blauwe overall, is vrijwel verdwenen op de werkplaats. Dat werd donderdag duidelijk tijdens de uitreiking van de fashion awards in Garderen van de brancheorganisatie Holland Career & Workwear.

ANP
25 November 2004 19:01Gewijzigd op 14 November 2020 01:55

Zo wonnen Hoekloos en Nuon respectievelijk de award voor werkkleding in een bedrijf met minder dan honderd personeelsleden en meer dan honderd werknemers in dienst. Het Lloyd Hotel won met minder dan honderd personeelsleden de award voor bedrijfskleding en de Efteling kreeg die prijs voor bedrijven met meer dan honderd mensen in dienst. De beoordeling kwam van zowel het publiek als een vakjury, die bestond uit couturier Frans Molenaar, directeur Pauline Terreehorst van het Amsterdam Fashion Institute en directeur Marc van Winden van Apex marketing en communicatie.

„De kleding wordt modieuzer, vlotter en beter van kwaliteit omdat bedrijven het steeds belangrijker vinden om zich op die manier een gezicht te geven. Het heeft alles te maken met branding. Sinds bedrijven daarmee bezig zijn, is bedrijfs– en werkkleding daar een onderdeel van geworden”, verklaart Terreehorst de belangstelling bij bedrijven voor meer geüniformeerde kleding. Het zal volgens haar echter niet lang meer duren voordat de stoffen voor deze kleding intelligenter worden.

Ze vermoedt dat binnen vijf á tien jaar warmte en kou via stoffen is te regelen of dat er wellicht een toetsenbord is verwerkt in de mouw van een monteur. „De mogelijkheden daartoe worden steeds beter. De technologie is daarin steeds beter te verwerken”, aldus Terreehorst. De laatste jaren is vooral de ’sportwear’ van invloed op de werkkleding, en is de werkkleding altijd al een inspiratiebron geweest voor de ontwerpers van ’streetwear’.

In de sector van de bedrijfs– en werkkleding gaat jaarlijks 280 miljoen euro om, vertelt Herman ter Meer, president van de HCW brancheorganisatie. De veertig leden in die club zijn goed voor ongeveer 75 procent van de markt in beroepskleding. De grootste omzet van 90 miljoen euro wordt gehaald in bedrijfskleding. Ter Meer stelt dat de hoogwaardige bedrijven in Nederland andere eisen aan werkkleding is gaan stellen en dat om die reden zijn collega’s een andere koers zijn gaan varen. Ter Meer: „Het klassieke heeft plaats gemaakt voor de moderne snit.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer