Binnenland

Grote drukte met bellen en sms-verkeer tijdens WhatsApp-storing

Tijdens de urenlange storing bij WhatsApp, Facebook, Messenger en Instagram zijn veel meer gewone sms’jes verstuurd. Het sms-verkeer in Nederland nam „significant” toe, meldt telecomconcern KPN. Ook andere telecomaanbieders merkten grote drukte bij het bellen en sms’en. Tijdens de piek verstuurden klanten in Nederland drie tot vier keer zoveel sms’jes als op een normale maandagavond.

ANP
5 October 2021 10:51Gewijzigd op 5 October 2021 18:13

De apps van Facebook kregen maandag rond 17.30 uur (Nederlandse tijd) te maken met een wereldwijde storing. Pas rond middernacht werd het weer mogelijk in te loggen op Facebook en Instagram. WhatsApp, dat ook onder het socialmediaconcern valt, werkte een uur later ook weer.

KPN merkte vanaf het begin van de storing al dat het drukker was dan normaal met sms-berichten. De piek werd rond 22.00 uur bereikt, zegt een woordvoerder. Overbelast raakten de systemen niet, want verzonden berichtjes kwamen volgens de zegsman goed aan.

Ook T-Mobile merkte dat er meer sms-verkeer was. Het aantal sms’jes steeg maandag met 120 procent ten opzichte van een gemiddelde maandag. Daarbij gaat het om de stijging gedurende de hele dag, terwijl de storing bij Facebook ’s avonds toesloeg. Waarschijnlijk was het op bepaalde momenten in de avond daarom nog drukker met sms’ende klanten, legt een woordvoerder uit. Klanten belden ook meer dan op andere maandagen, meldt T-Mobile.

Ook VodafoneZiggo merkte een flinke toename bij het versturen van sms’jes. Volgens het bedrijf was sprake van een toename met 75 procent afgezet tegen een normale maandagavond. Het aantal telefoongesprekken nam met 30 procent toe in vergelijking met een week eerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer