Deel mkb in het nauw door terugbetaling coronasteun
Een groep van zo’n tweehonderd Nederlandse bedrijven komt in de knel doordat zij toegekende coronasteun, in de vorm van Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), moet terugbetalen. Dat blijkt uit onderzoek van BNR Nieuwsradio vrijdag.
Het gaat daarbij om bedrijven die als mkb-bedrijf een steunaanvraag hebben ingediend, maar volgens Europese regelgeving grote onderneming zijn.
Die bedrijven hebben van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een brief gehad waarin de dienst onder meer zegt: „We zijn verplicht ons te houden aan de voorwaarden van de regeling. Dat betekent dat uw onderneming het hele bedrag moet terugstorten.”
Volgens Christiaan Buizer van adviesbureau Grant Thornton gaat het vooral om bedrijven die onderdeel zijn van een internationale keten. Voor hen was het in veel gevallen onduidelijk of ze al of niet als mkb-bedrijf in aanmerking kwamen voor TVL, terwijl de RVO hen stimuleerde om in elk geval de steun aan te vragen.
„Rond april dit jaar wordt de RVO wakker” aldus Buizer. Pas dan wordt er door de RVO een duidelijk onderscheid gemaakt tussen een mkb-bedrijf en een grote onderneming in de aanvraagprocedure van TVL.
Het gaat volgens Buizer vooral om bedrijven rondom Schiphol en ondernemingen in de hotelsector, de catering en het busvervoer. Zo moet een hotelketen in Amsterdam de totale ontvangen steun, zo’n 1 miljoen euro, terugbetalen. Dit kan in termijnen van 100.000 euro per maand. Volgens Buizer heeft het Amsterdamse hotel dat geld niet beschikbaar. „Zo’n bedrijf heeft maandenlang te kampen gehad met 95 procent onderbezetting.”
Ondernemingen komen in de knel omdat ze eerst de ten onrechte ontvangen steun moeten terugbetalen. Pas vanaf november kunnen zij de aanvraag voor de TVL voor grote ondernemingen starten; die procedure duurt gemiddeld één tot twee maanden, aldus Buizer. De RVO doet niet aan zogenaamde verrekening, waarbij de onterecht ontvangen steun wordt weggestreept tegen de steun waar een bedrijf wel recht op heeft of gaat krijgen. Volgens de dienst verloopt de TVL-afhandeling grotendeels geautomatiseerd, vanwege de grote aantallen aanvragen.
De RVO herkent zich niet in het beeld dat onvoldoende communicatie vanuit de dienst de aanleiding is geweest voor de problemen waar bedrijven nu mee te kampen hebben, aldus een woordvoerder vrijdagmorgen.
Vanaf vrijdag kunnen bedrijven en zelfstandigen niet langer een beroep doen op regelingen zoals de NOW-steun voor de doorbetaling van lonen of de tegemoetkoming in de vaste lasten.