Klagers over Evergrande geblokkeerd in chatapp WeChat
Het Chinese techconcern Tencent heeft een aantal chatgroepen op het sociale mediakanaal WeChat geblokkeerd. Het gaat vooral om groepen waarin mensen klagen over Evergrande en het geld dat zij nog tegoed hebben van de financieel geplaagde projectontwikkelaar. Door de blokkade is het niet mogelijk zijn om protesten te organiseren en claims te bespreken.
Acht gebruikers in tenminste acht verschillende chatgroepen, met elk 200 tot 500 mensen, zeiden dat ze dinsdag geen nieuwe berichten meer naar de chatgroep konden sturen. Tencent weigerde tegen persbureau Reuters op de kwestie te reageren en de Chinese autoriteit die over cyberveiligheid gaat reageerde niet op verzoeken om commentaar.
De crisis bij Evergrande, dat gebukt gaat onder een schuld van omgerekend 260 miljard euro en midden in een betalingscrisis zit, stelt de regering voor hoofdbrekens. Beijing wil dat het concern aan zijn verplichtingen voldoet, maar moet ondertussen ook rekening houden met een ineenstorting van Evergrande en de daarmee gepaard gaande onrust onder investeerders, huizenkopers en leveranciers.
Boze huizenkopers en kleine beleggers protesteerden de afgelopen weken in verschillende steden. Velen maakten daarbij gebruik van sociale media om hun beklag te doen, zoals WeChat, de populairste berichtenapp van het land.
De problemen van Evergrande, waaronder het missen van een betalingsdeadline voor een obligatie vorige week, brachten de financiële markten in beroering. In China kregen ze nauwelijks aandacht in de officiële media. Ook Beijing liet zich publiekelijk weinig uit over de situatie.
Chinese socialemediabedrijven moeten zich houden aan strenge wetten. Zo moeten ze verplicht inhoud censureren als deze zorgt voor „ondermijning van de sociale stabiliteit”. Ook kritiek op de centrale regering is niet toegestaan. De controles zijn onder president Xi Jinping onlangs verscherpt.