Brug der zuchten wordt vervangen
Aan een Rotterdamse bron van ellende komt in maart volgend jaar een einde. De Prinses Irenebrug, de flessenhals die de verbinding vormt tussen de twee Rotterdamse wijken Hillegersberg en Ommoord, zal dan zijn vervangen door een nieuwe brug. Woensdag hesen bestuurders de vlag op het hoogste punt van de betonnen pijlerbakken.
Waren het 75 jaar geleden slechts af en toe een paard en wagen die over de brug moesten, nu worstelen zich dagelijks 40.000 auto’s door de trechter. „Dat zijn meer vervoersbewegingen dan in eenzelfde tijdsbestek het centrum van Rotterdam telt”, zegt wethouder L. Bolsius. „Kun je nagaan wat wij hier al jarenlang aan overlast moeten doorstaan”, stelt H. Dijkshoorn, waarnemend voorzitter van de bewonersorganisatie Terbregges Belang. Volgens Bolsius is de brug een van de lastigste verkeersschakels in Rotterdam.
Het werd hoog tijd dat de oude brug plaatsmaakt voor een nieuwe. Na 75 jaar is de oude ophaalbrug aan het einde van zijn technische levensduur. De ellende duurt echter nog wel even voort als de oude brug weg moet om er een nieuwe voor terug te krijgen. En passant worden namelijk ook de toegangswegen opgeknapt.
Maandenlang is er straks helemaal geen verbinding meer tussen de twee Rotterdamse wijken. Bewoners en middenstanders komen nu in het geweer. De een moet kilometers omrijden en de ander ziet zijn klandizie teloorgaan.
Voetgangers en fietsers krijgen enkele tientallen meters verderop een noodbrug. Het ding moet 2,90 meter boven de waterspiegel van de Rotte liggen. De wat steile aan- en afvoerpaden van de noodverbinding vormen voor diverse mensen weer aanleiding tot protest. „De hoogte is voorschrift van de provincie”, wuift de wethouder de bezwaren weg. Ook verhalen dat bestuurders niet zouden luisteren naar de bewoners, deelt hij niet.
Dat geldt eveneens voor geruchten dat op 11 maart volgend jaar de nieuwe brug niet klaar zal zijn, zoals eerder gepland. „Had het sneller gekund? Ja. Maar dan hadden we dag en nacht moeten doorwerken. Daar hebben we niet voor gekozen”, aldus de wethouder. „Kosten noch moeiten worden gespaard om dit megaproject op tijd tot een goed einde te brengen”, zegt daarentegen M. van Winsen, voorzitter van de deelgemeente Hillegersberg/Schiebroek.
Ondanks dat Van Winsen blij is dat er straks een nieuwe brug zal liggen, geeft ze wethouder Bolsius toch maar even mee dat hij in Den Haag zijn best moet doen om de N209 doorgetrokken te krijgen. Dat zou immers de nieuwe brug van veel verkeer dat richting Bergschenhoek en Bleiswijk moet ontlasten.
Waar de deelraadsvoorzitter minder over te spreken is, is het soms asociale gedrag van mensen die, ondanks dat overal wordt aangegeven dat de brug voor alle verkeer gestremd is, de werklui molesteren wanneer ze erachter komen dat ze niet verder kunnen. „De politie heeft zelfs een keer een arrestatie moeten verrichten”, zegt ze.
Volgens Dijkshoorn van de bewonersorganisatie Terbregges Belang zijn er bewoners die denken dat ze weer in bezettingstijd leven. Ze hebben nog nooit zo veel politie gezien in de wijk. „Konden ze eerst ’s nachts niet slapen vanwege de herrie van het verkeer over de brug, nu zitten ze overdag met nog veel meer herrie die de bouw van de nieuwe brug met zich meebrengt.”
Bolsius en Van Winsen hesen woensdag ieder een vlag in de top van de betonnen prefab pijlerbakken. De kolossen staan op de wal, naast de Rotte. Wanneer straks de palen het water zijn ingeslagen moet er een 650-tons kraan aan te pas komen om de 60 tot 70 ton wegende pijlerbakken op hun plaats te zetten. „Als de brug klaar is, moet Prinses Irene die maar komen openen. Ze kan zelfs tegen bomen praten, dus kan ze het ook wel tegen die brug”, zegt Dijkshoorn.