Binnenland

Scheldepost naar nieuwe uitgever na commotie rond advertentiebeleid

De Scheldepost, huis-aan-huisblad in het Zeeuwse Kapelle, krijgt een nieuwe uitgever. Na de commotie over het advertentiebeleid besloot Trainews Media de krant van de hand te doen.

29 September 2021 15:00
beeld RD
beeld RD

Het gaat niet alleen om De Scheldepost, maar ook de andere kranten van Trainews Media verhuizen naar de nieuwe eigenaar. Onder meer De Veerenaer, De Borselse Bode en De Middelburger gaan over naar Quaeris Media.

Een identiteitskader dat Trainews Media sinds begin dit jaar hanteert, zorgde de afgelopen maanden voor veel kritiek op de uitgever. Aankondigingen van evenementen op zondag en activiteiten die niet in lijn zijn met de christelijke identiteitskaders, weerde de krant. De gemeente Kapelle steigerde en dreigde de gemeentepagina niet langer in De Scheldepost te laten afdrukken als Trainews Media niet over de brug kwam. Ook adverteerders trokken zich terug.

Vanwaar nu het besluit om De Scheldepost over te dragen?

„Dat besluit is niet los te zien van de commotie die ontstond rond onze identiteitskaders. Doordat adverteerders zich terugtrokken, kwam ons bestaansrecht als uitgeverij in gevaar. We stonden voor de keuze: of onze identiteitskaders opgeven, of gedwongen ontslag van personeel. Beide was voor ons geen optie. Het alternatief was dat de krant bleef bestaan en het personeel aan de slag kon blijven, maar dan bij een andere partij.”

Een van de argumenten van de gemeente Kapelle was: De Scheldepost moet een krant voor iedereen zijn. Kunt u zich iets bij deze uitspraak voorstellen?

„Dat is De Scheldepost ook. Iedereen mag hem lezen, iedereen mag adverteren. Maar op de inhoud willen we wel kunnen toetsen. We willen geen boodschap communiceren waar we zelf niet achter kunnen staan, en daar ons geld mee verdienen. Die vrijheid wilden wij kunnen nemen. Bovendien: mensen kunnen ook bij radio, dagbladen of online terecht om een evenement te promoten.”

Had u verwacht dat het zover zou komen?

„Nooit. Natuurlijk hebben we er over nagedacht wat dit beleid ons zou kosten. Het afhaken van sommige adverteerders hadden we ingeschat. Maar het is een mediacircus geworden. Ook adverteerders die nog wel bij ons terecht konden, stopten omdat ze ons intolerant vonden. Dat doet zeer. En dat hadden we niet ingecalculeerd.”

Hoe reageerde de gemeente op uw besluit?

„Ik heb het ze dinsdag verteld. Ze waren er blij mee dat ze in De Scheldepost kunnen blijven publiceren. De gemeente heeft respect voor mijn overtuigingen, maar gaf vanaf het begin aan dat het voor hen een no-go was om te blijven samenwerken binnen deze kaders.”

Heeft u ooit een compromis overwogen?

„Nee. Ik wil in lijn met mijn geweten en levensovertuiging handelen. In de periode dat de kaders nog niet waren ingevoerd, ervoer ik geestelijke onrust over het feit dat ik met bepaalde advertenties geld verdiende. Naar die situatie wilde ik niet terug. Als ik iets niet uit het geloof kan doen, dan wil ik het niet.”

Hoe nu verder?

„Met Trainews Media hebben we nog meer activiteiten, onder meer online bannercampagnes en de verspreiding van huis-aan-huisfolders. Voorlopig kunnen we met dat werk vooruit.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer