Connexxion verbetert vervoer tussen Overijssel en Flevoland
Vervoersbedrijf Connexxion gaat de busverbindingen tussen Flevoland en Overijssel sterk verbeteren. De maatschappij gaat meer ritten bieden dan in de bestaande dienstregeling. Ook gaan er bussen rijden met digitale informatiesystemen en krijgen verschillende haltes koffieautomaten.
Connexxion krijgt de Europese aanbesteding van het busvervoer in het gebied Noordwest-Overijssel en oostelijk Flevoland in handen, zo werd eerder deze week bekend.
Volgens een woordvoerder van de provincie Overijssel zullen reizigers beter bediend worden, omdat Connexxion 12,5 procent meer ritten biedt dan in de bestaande dienstregeling het geval is. Het vervoersbedrijf hoopt een groei van het aantal reizigers met 20 procent te realiseren. De meeste lijnen op het traject zijn nu overigens ook al in handen van Connexxion.
De extra ritten komen vooral op de trajecten Lelystad-Dronten-Zwolle en Emmeloord-Zwolle. Het aantal ritten op de interlinerverbinding Lelystad-Zwolle wordt verdubbeld. De interliner is de voorloper van de toekomstige Hanzelijn, een nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle. Tussen Emmeloord en Zwolle komt een nieuwe hoogwaardige buslijn via de N50. Op beide trajecten gaan nieuwe, luxe bussen rijden. Alle haltes krijgen koffieautomaten en informatiepanelen waarop de aankomsttijd van de bus wordt vermeld.
Ook alle andere lijnen krijgen belangrijke verbeteringen met betrekking tot het reiscomfort, de toegankelijkheid en de sociale veiligheid. Zo gaan er nieuwe, goed toegankelijke lagevloerbussen rijden. Deze zijn voorzien van airconditioning, een automatisch halteomroepsysteem en digitale informatieschermen.
De sociale veiligheid wordt verhoogd de inzet van acht beveiligingsmedewerkers, camera’s en noodknoppen. Connexxion voert rond de start van het vervoer een uitgebreide promotiecampagne met speciale tarieven.
Gedeputeerden De Raad van Flevoland en Klaasen van Overijssel zijn uitermate tevreden met het aanbestedingsresultaat. De Raad: „Niet alleen komt er een groter aanbod op belangrijke routes, het reizen met het openbaar vervoer wordt ook een stuk comfortabeler. Ik heb er het volste vertrouwen in dat Connexxion de geplande reizigersgroei realiseert.”
Klaasen vindt de aanbesteding een „prachtige opsteker voor het openbaar vervoer.” Hij vindt het jammer dat ritten die eerder geschrapt zijn in het kader van bezuinigingen in de meeste gevallen niet terugkeren, „maar daar is de regiotaxi voor gaan rijden.” Overigens is IJsselmond niet de enige regio die met geschrapte lijnen te maken heeft, dit geldt voor buslijnen door heel Nederland.
De komende weken voeren de beide provincies en Connexxion gesprekken over de exacte invulling van de concessie.