Economie

Frico verhoogt kaasprijs ondanks supermarktoorlog

Frico Cheese, onderdeel van zuivelconcern Friesland Coberco Dairy Foods, gaat voor het eerst in vier jaar zijn kaasprijzen verhogen. Dat heeft een woordvoerder van het zuivelbedrijf woensdag gezegd. Deze verhoging komt op een pikant moment, want sinds vorige week is er door Ahold een nieuwe stap gezet in de supermarktprijzenoorlog met nieuwe prijsverlagingen. Deze slag is al een jaar gaande.

ANP
24 November 2004 16:29Gewijzigd op 14 November 2020 01:55

„De laatste vier jaar hebben we alleen maar prijsdalingen meegemaakt, dus er is duidelijk sprake van een trendbreuk", zei de woordvoerder. Het bedrijf vindt de verhoging verdedigbaar. De consumptie van kaas stijgt harder dan de productie. De Nederlandse kaasproducenten hebben al jaren last van dalende prijzen, onder meer door de toenemende productie in Duitsland.

Frico, met een jaaromzet van 1,17 miljard, is een onderdeel van het veel grotere Friesland Coberco dat jaarlijks 4,6 miljard euro omzet.

Supermarktbedrijf Albert Heijn wil geen commentaar geven op de prijsverhoging. „Dit bespreken we graag met onze leverancier", aldus een woordvoerder. Rond deze tijd van het jaar worden de jaarlijkse contractbesprekingen gevoerd tussen de supermarkten en hun leveranciers. Dan gaat het niet alleen om de zuivelproducenten maar ook de andere fabrikanten mogen zich melden.

Een verhoging van de kaasprijs is belangrijk voor de veehouderij. Ruim de helft van alle melk in Nederland wordt verwerkt tot kaas.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer