Mercedes C-klasse reageert op vriendelijk verzoek
Auto’s die gesproken mededelingen geven of waar het navigatiesysteem stemgestuurd kan worden geprogrammeerd, dat is niet nieuw. Maar een model waarin tal van normale functies zonder ook maar een knop in te drukken worden ingeschakeld, dat is op z’n minst opmerkelijk.
Mercedes levert in de nieuwe C-klasse een stemgestuurd bedieningssysteem. Wie roept „Hallo Mercedes” krijgt van een vriendelijke stem de vraag wat de bestuurder wenst. Met de stem kan niet alleen telefoon of navigatie worden geprogrammeerd, maar ook bijvoorbeeld de achterruitverwarming worden ingeschakeld. Het lijkt in eerste instantie een gadget, maar wordt meer en meer als handig en veilig ervaren. Knoppen worden overbodig.
Ondanks de aanwezigheid van een 48 volt boordsysteem en het feit dat de C-klasse een mild hybrid is (de dynamo functioneert ook als elektromotor), is de auto verder traditioneel. Onder de kap ligt een 1,5 liter 4 cilinder benzine met turbo die in de C200 een vermogen levert van 204 pk en 300 Nm bij slechts 1800 tr/min. Daarmee bereikt de Mercedes ondanks een bescheiden motorinhoud een grote souplesse en uitermate vlotte prestaties. Tegelijk is de hele aandrijflijn met een 9-traps automaat uitermate efficiënt met een gunstig brandstofverbruik tot gevolg.
De nieuwe C-klasse is met 4,75 meter lengte een forse sedan die een voorname indruk maakt. De auto toont afgeslankt sportief en zo mag ook het rijgedrag worden geschetst. Jammer dat de achteras zijn predicaat sportief overtroeft. Zo reageert de achterzijde bij het afrijden van een verkeersdrempel oncomfortabel stug.
De inrichting van het interieur verdient een hoog cijfer. Prachtige materialen, fraai vormgegeven details en een in het oog springend scherm op de middenconsole zorgen voor een chique moderne uitstraling. De stoelen zijn qua ondersteuning van grote kwaliteit. Waar Mercedes jaren terug de wat saaie vertegenwoordiger was in het premium segment, mag nu van stijlvol modern worden gesproken.