ING schakelde creditcardoverzicht tijdelijk uit vanwege datalek
Klanten van ING konden vrijdag aan het einde van de middag tijdelijk hun creditcardoverzicht niet inzien via de app van de bank of tijdens het internetbankieren. Het financiële concern besloot dit overzicht van creditcardtransacties tijdelijk uit te schakelen omdat de creditcardgegevens van ten minste twee klanten van ING zichtbaar waren geworden voor diverse andere gebruikers. Begin van de avond werd het euvel opgelost door een update van de systemen.
Het ging om de voorletters en achternaam van de twee klanten plus de eerste en laatste vier cijfers van hun creditcard. Een klein deel van de in totaal miljoenen klanten van de bank kon die gegevens opeens zien. Hoe dit precies kon gebeuren, heeft de bank niet naar buiten gebracht.
ING biedt zijn excuses aan en benadrukt dat andere mensen niets met deze gegevens of creditcard kunnen doen. Door de update hebben alle klanten weer inzicht in hun creditcardoverzicht en zijn er geen gegevens van anderen meer zichtbaar. „Uiteraard blijven we het monitoren”, laat een woordvoerster weten.
De bank heeft al een voorlopige melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Bedrijven en overheden moeten direct een melding doen van een datalek bij de AP. Het kan dan gaan om vernietiging, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens zonder dat dit de bedoeling is.