Kwartaalcijfers van Ahold fors in ’t rood
Ahold heeft over het derde kwartaal van dit jaar rode cijfers geschreven. Het supermarktconcern, in Nederland bekend van Albert Heijn, leed een nettoverlies van 166 miljoen euro. Dat is flink meer dan het verlies van 100 miljoen euro dat Ahold een jaar eerder in de boeken schreef.
Ook de dagelijkse activiteiten waren verliesgevend. Het bedrijfsresultaat kwam 37 miljoen in het rood terecht, aldus Ahold woensdag. In het derde kwartaal van 2003 was er een negatief bedrijfsresultaat van 34 miljoen euro.
De resultaten werden onder andere gedrukt door een noodgedwongen afwaardering van bezittingen met 87 miljoen euro. Verder was er een bijzonder verlies van ook 87 miljoen euro door de gedwongen aankoop van aandelen in het Scandinavische ICA. Ook blijven de juridische procedures die lopen naar aanleiding van de grote boekhoudfraude in 2003 Ahold flink geld kosten.
De cijfers liggen duidelijk beneden de verwachtingen van analisten. Zij rekenden op een nettoresultaat tussen de 67 miljoen euro verlies en de 99 miljoen euro winst.
De daling van de dollarkoers zorgde voor een negatief effect op de omzet. Die kwam 8,3 procent lager uit op 12 miljard euro. Wordt het effect van de zwakke dollar eruit gehaald, dan valt de omzet nog steeds 2,8 procent lager uit.
De supermarktactiviteiten hadden in het derde kwartaal te lijden onder sterke concurrentie. In Europa daalde het bedrijfsresultaat uit de detailhandelsactiviteiten van 76 miljoen (vorig jaar) naar 58 miljoen euro.
Albert Heijn lijkt garen te spinnen bij de prijzenslag. De afzet en de omzet groeiden ten opzichte van vorig jaar. Door een strakke kostenbeheersing resulteerde dat in betere prestaties. De cijfers geeft Ahold niet.
Vooral de Ahold-ketens in de Verenigde Staten voelen de adem van de concurrentie in de nek. Om zich te profileren moet Ahold extra geld steken in reclame.
Ahold voelde in de Verenigde Staten vooral de pijn in de groep Stop & Shop/Giant-Landover. Het onderdeel is bezig verschillende activiteiten met elkaar te integreren. Dat had onder meer een negatief effect op het ketenbeheer. Ook waren er problemen bij het begin van een nieuw distributiecentrum bij Stop & Shop. De concurrentie kwam bovendien in de loop van het jaar met meer promotieacties en grotere winkels. Bij de groep Giant- Carlisle/Tops ging het beter. De omzet steeg, maar door bijzondere lasten en veranderingen in de verzekeringen daalde het bedrijfsresultaat.
Bij Foodservice klom de omzet met 2,9 procent. In de dagelijkse activiteiten werd een winst geboekt van 16 miljoen dollar (12,3 miljoen euro) tegen een verlies van 44 miljoen dollar (33,8 miljoen euro) een jaar eerder. Foodservice was twee jaar geleden het toneel van de boekhoudfraude. Door geknoei met inkoopkortingen viel de winst over enkele jaren 880 miljoen dollar (677 miljoen euro) te hoog uit.